Sidor

söndag 15 februari 2009

Kastrup. (Köpenhamn)

Copenhagen Airport eller Københavns Lufthavn är Köpenhamns internationella flygplats, på svenska mest känd som Kastrups flygplats, belägen i Tårnby kommun på Amager sydöst om centrala Köpenhamn. Denna flygplats har bra landförbindelser med övriga Danmark och med Sydsverige. Flygplatsen har vid minst ett tillfälle utsetts till Airport of the year av IATA. Flygplatsen är Nordens största. Antal passagerare var år 2008 21,5 miljoner, därav 19,4 miljoner utrikes.Flygplatsens järnvägsstation är en av Danmarks största.
Var femte direktavresande kommer från Sverige, till vilket de direkta Öresundstågen från Göteborg, Kalmar och Karlskrona bidragit. Därtill är Kastrup en viktig transfer-hub för passagerare till/från Arlanda, Landvetter, Karlstad, Linköping, Norrköping och Örebro.

Flygplatsen började användas som flygfält under 1920-talet. Fördelarna med läget var att man hade en plan yta och låg nära vatten, vilket var viktigt då sjöflygplan fortfarande användes i stor utsträckning. 1934 invigdes den första terminalen på Kastrup (delvis nuv. Terminal 1 för inrikesflyg) och användes då för danskt inrikesflyg till Bornholm och Ålborg liksom för utlandsflyget som fanns, framförallt linjer till Hamburg och Berlin men även till Stockholm via Malmö. Under andra världskriget besattes flygplatsen den 9 april 1940 av tyska flygplan som inte mötte något motstånd utan kunde landa enkelt. Flygplatsen förblev i tysk besittning till 5 maj 1945 då de tyska styrkorna i Danmark kapitulerade.

Flygplatsområdet
Efter kriget dröjde det tills utlandstrafiken utanför Norden kom igång igen då de viktiga flygförbindelserna mot Tyskland var utslagna flera år framöver. När SAS grundades 1946 blev Kastrup tillsammans med Fornebu i Oslo och Bromma en hub för utlandstrafiken.
1947 omkom Sveriges arvprins Gustaf Adolf i en flygolycka på flygplatsen. Planet på väg mot Stockholm hade precis lyft när det havererade och alla ombord omkom.
Flygplatsen byggdes ut i etapper under 1950- och 1960-talen i samband med att den internationella flygtrafiken ökade. Som en av SAS hubbar kom Kastrup att få flera betydelsefulla långdistanslinjer. Det har framförallt varit den internationella trafiken som varit av betydelse för flygplatsen, då inrikesflygets roll minskat alltmer i samband med brobyggen över bälten, förbättrade väg- och järnvägar m.m. Från 1964 till 2000 körde Flygbåtarna svävare som tog flygpassagerare mellan Svävarterminalen i Malmö (num. center för Swebus Express ) och en hamn som fanns i utkanten av flygplatsen varifrån man körde passagerarna vidare i bussar. Öresundsbrons öppnande år 2000 betydde slutet för svävartrafiken.

Terminal 2
Länge stod en politisk strid om flygplatsens framtida vara eller icke-vara. I Storplanen för Köpenhamn ansåg utredarna på 1960-talet att Kastrup behövde ersättas med en ny flygplats, förslagsvis på det nästintill obebodda Saltholm samtidigt som man då skulle bygga Öresundsbron mot Malmö i form av en sexfilig motorväg. Fördelarna var att man hade närmast obegränsat med landområde att bebygga och att det inte längre skulle bullerstöra invånarna i Köpenhamn och Dragör, vilket var en viktig synpunkt då bullernivåerna ökade i samband med jetflygplanens lanserande. 1973 kom förslaget upp i Folketinget men föll då på kostnaderna, som ansågs vara för höga, samtidigt som Danmark vid den tiden genomled en lågkonjunktur. Under 1970-talets slut rasade debattens vågor åter höga vilket slutade med att Saltholm fredades 1980 samtidigt som man tog ett principbeslut samma år om att satsa på en utbyggnad av Kastrup.
Under de senaste decennierna har man satsat på en rejäl utbyggnad över hela flygplatsområdet och av terminalerna vilket fortgår än. Storabältbron (1997) innebar en kraftig minskning i inrikesflygtrafiken. 1998 invigdes Terminal 3, motorvägen E20 och Öresundsbanan till flygplatsen, 1999 invigdes flera parkeringshus. Öresundsbron (2000) innebar en minskning av flygtrafiken med Sydsverige. Å andra sidan skulle många av dessa passagerare byta til andra plan på Kastrup och använder flygplatsen ändå. Hösten 2007 blev metrons förlängning från Lergravsparken till flygplatsen klar. Framtida utbyggnader av flygplatsen inkluderar en Terminal 4 och en utbyggnad mot öster, mot Öresund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar