Sidor

söndag 22 februari 2009

Ljungby sweden.

Första kända invånaren på den plats där Ljungby ligger i dag var Astrad. Om detta vittnar runstenen Replösastenen från 1000-talet, belägen några kilometer från stadens centrum. Där går att läsa i runskrift: "Götrad gjorde denna vård efter Astrad, den ypperste av de fränder och odalmän som i Finnveden fordom levde." I dag finns en staty på Stora torg från 1952 av John Lundqvist föreställande Astrad och Götrad. Men platsen där Ljungby ligger var bebodd långt tidigare. Om det vittnar inte minst de talrika gravrösen som finns i trakten. Ett av de större gravröserna finns invid Ljungbys vattentorn, och det kallas Kungshögen. Det största gravröset i trakten är dock Höga rör, som ligger ett par kilometer söder om Ljungby, högt beläget, invid sluttningen ned mot Lagandalen.
På 1100-talet fick Ljungby sin första stenkyrka. Ljungby har sedan lång tid tillbaka varit en plats där viktiga handelsvägar i nord-sydlig och öst-västlig riktning korsas. Av denna anledning påbjöd ett kungligt brev på 1300-talet att ett gästgiveri skulle anläggas invid Lagastigen.
1828 blev Ljungby köping. Ett beslut som möttes av protester, då befolkningen i Berga socken en mil norr om Ljungby, redan på 1400-talet fått rättigheter av biskopen i Linköping att anlägga en stad. Dessa rättigheter utnyttjades dock inte i Berga. Även Hamneda någon mil söderut var på tal, då detta sedan gammalt var tingsplats. Ljungby anlades till störst delen på mark som donerats av Märta Ljungberg, ägare till Ljungbys gästgiveri. En stadsplan med rätvinklade gator användes som grund, när köpingens hus skulle byggas. Stadsplanen kom dock att klyvas på tvären, då järnvägen kom till Ljungby. År 1878 invigdes järnvägen mellan Vislanda och Bolmen, som sedan kom att länkas ihop och bli Karlshamn-Vislanda-Bolmens järnväg (KVBJ) respektive Halmstad-Bolmens järnväg (HBJ). 1899 öppnade den nord-sydliga Skåne-Smålands Järnväg (SSJ).
Under 1900-talet har staden expanderat våldsamt, inte minst genom en utbyggnad av verkstads- och trävaruindustrin. Ljungby var en gammal "municipalköping". Därutöver inrättades 1921 Ljungby municipalsamhälle i kommunen som likaledes hette Ljungby. År 1936 ombildades hela kommunen till Ljungby stad, varvid såväl municipalköpingen som municipalsamhället upplöstes.

Tellushuset är en av de få centrala byggnader som inte förstördes i branden 1953. Den ursprungliga stadskärna som fanns före branden var byggd i denna stil.
Den första kraftiga tillväxtperioden började vid slutet av 1940-talet för att kulminera på 1960-talet. Lyckligtvis sammanföll behovet av arbetskraft till den växande industrin med att arbetare friställdes på landsbygden. Man hade även god hjälp av arbetskraftsinvandringen som startade under efterkrigstiden. Vid kommunreformen 1952 bildades sju storkommuner i området runt Ljungby. En stadsbrand som förödde stora delar av centrum 1953 ledde till en återuppbyggnad av Stora torg med ett sjuvåningshotell och en piazza i modern stil, Hotell Terraza, något som fortfarande är mycket omdiskuterat. Genom den stora kommunreformen 1971, blev Ljungby stad en del av den nybildade Ljungby kommun. Uppfinningsrikedomen och företagandet har varit stor och resulterat i att Ljungby kommun i dag har mer än 2 200 företag, allt från internationellt kända tillverkare till småföretag av vitt skilda slag.
Under 00-talet har kommunen börjat propagera för bygge av Europabanan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar