Sidor

tisdag 17 mars 2009

Landskrona.

Landskrona är en tätort (stad) vid Öresund i västra Skåne, mellan Helsingborg och Lund. Tätorten har 28 670 invånare (2005) och är centralort i Landskrona kommun.

1413 fick fiskeläget Södra Säby stadsprivilegier av Erik av Pommern och gavs namnet Landskrona.
Erik av Pommern hade stora planer för Landskrona och en målmedveten satsning redan från början ledde bl.a. till uppförandet av ett Karmelitkloster och den stora stadskyrkan Sankt Hans, och 1549 lät Kristian III av Danmark påbörja byggandet av Landskrona slott, Citadellet. Landskrona skulle dessutom bli ett handelscentrum dit all utrikeshandel från Skåne skulle koncentreras.

Mot 1500-talets slut var Landskrona en medelstor dansk stad med sannolikt högst 1 000 invånare. Under 1600-talet stagnerade utvecklingen. Stadens läge var militärt känsligt, och Landskrona drogs vid flera tillfällen in i krig och krigsförberedelser.

Skåne var danskt till år 1658. Efter freden i Roskilde 1658 blev Landskrona residens- och stapelstad och kungarna Karl X Gustav och Karl XI hade stora planer på att göra Landskrona till en universitetsstad och biskopssäte.
Svensktidens planer på att göra Landskrona till huvudort i Skåne övergavs redan 1680. Ett riksdagsbeslut från 1747 att ytterligare befästa staden och flytta bebyggelsen något söderut genomfördes delvis; därvid revs Sankt Hans. Frihetstiden medförde ett ekonomiskt uppsving, och på 1770-talet hade folkmängden nått över 2 000.

Det tidiga 1800-talet blev en tid av stagnation för Landskrona, främst till följd av att stadens garnison avvecklades. Efter 1800-talets mitt växte Landskrona snabbare än många andra städer, staden fick järnvägsförbindelse från 1865 och industri och sjöfart fick ett uppsving. Efter 1920 har utvecklingen åter gått långsammare än i flertalet andra städer. Mer än hälften av Landskronas befolkning har från 1920 varit sysselsatt inom industrin, främst Öresundsvarvet.
Landskrona drabbades hårt av varvskrisen.

Den 11 mars 1981 varslades 1807 anställda på Öresundsvarvet om uppsägning. Sveriges största enskilda industrinedläggning var ett faktum. 1982 levererades det sista nybygget från varvet, men varvsverksamheten dog dock inte helt ut med att nybyggnationen upphörde. Verksamheten fortsatte, som reparations-och ombyggnadsvarv. Under de följande åren låg staden stilla till följd av lågkonjukturen som även drabbade många andra industrier som fanns kvar i staden, bland annat Landsverk.

En ny sträckning av järnvägen Västkustbanan drogs via Landskrona och invigdes 2001. Detta gav staden en efterlängtad direktförbindelse med Helsingborg och andra orter norrut längs västkusten. En ny station i stadens östra utkant (ca 2 km från centrum) ersatte den gamla järnvägsstationen i centrum som var en ändstation för banan (Malmö-Lund-)Kävlinge - Landskrona. En trådbusslinje mellan centrum och stationen invigdes 2003.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar