Sidor

torsdag 16 juli 2009

Chambray-lès-tours.

Chambray-lès-Tours är en kommun française, située dans le département i Indre-et-Loire och regionens centrum.
Dess invånare kallas Chambraisiens, Chambraisiennes. Den A10 och fd riksväg RN 10 (Paris - Bordeaux - Bayonne), idag FoU 910 och ex-RN 143 (Tours - Chateauroux), RD 943 i dag, är de viktigaste vägar tillträde till staden. Staden är också kringgås och betjänas av en ring av huvudstadsregionen tourangelle (en kopplingspunkt på A10, en på RD 910 och en på FoU 943 sydöst om staden) .

Chambray-lès-Tours har olika namn: Chamberium i 1245, Chamberio i 1290, Parochia av Chambreio i 1320 innan han blev Chambray i artonde talet och Chambray-lès-Tours 1918. Detta namn kommer från namnet på den första ägaren Roman installerat på: Cambarius.
Chambray-lès-Tours är beläget i Touraine, tidigare Turone land erövrades i 57 av romarna. De arkeologiska data visar kolonisation av Chambray med resterna av en romersk väg i skogen i St Lawrence-floden, järn malmfyndigheter och tändare som drivs av Galler och Gallo-Roman. Arkeologiska utgrävningar har också upptäckt en TUMULUS och en Mardell era gauloise i CHAMBRAY trä och rester av nedgrävning områden galliska formade inneslutningen i sydväst om staden.
Inlemmad genom provinsen Lyon under det tredje århundradet, Touraine blev länet säte hus Blois i Xth talet innan de säljs till greven av Anjou. Det är inbyggt i den kungliga domänen från Philippe Auguste i 1259 med Parisfördraget.
Chambray var ett län under den feodala herrar egendom MONTBAZON. Den revolutionen befriar hans län och status i 1792, det är en del av kantonen MONTBAZON. En 1983, Under 1983 blev det en huvudstad i kantonen.
Landsbygdens byn vars verksamhet i huvudsak agrara och vin till 70-talet, Chambray upplever en mycket snabb förändring. Befolkningen explosion under "30 härliga år" har resulterat i en tredubbling av befolkningen mellan 1962 och 1975 från 1 810 till 5 700 invånare. Under denna period verkliga utbyte Chambray fysionomi. Byn är en stad. Ekonomin är diversifiering gynnas av både inhemska och byggandet av motorvägen i 1973: verksamhet med anknytning till fordonsindustrin, utveckling av tjänstesektorn med det första stora yta Suma-Lefroid 1968 - möbelaffärer, hotell. Livsmiljön med befolkningstillväxten i staden är tätare.
Idag Chambray är mycket attraktiv med sina affärsområden samtidigt som miljön bevaras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar