Sidor

torsdag 10 september 2009

Gdynia. (Polen)

Gdynia (uttalas /gdɨɲia/; tyska: Gdingen, under andra världskriget Gotenhafen) är en hamnstad i norra Polen vid Östersjön. Staden har cirka 250 000 invånare. Gdynia är en del av en konurbation med staden Sopot, staden Gdańsk och förortsområden, som tillsammans bildar ett storstadsområde kallat Trójmiasto (på svenska "trestaden") med en befolkning på över en miljon människor. Första gången namnet Gdynia nämndes var 1253, då det syftade på en kasjubisk fiskeby. Oksywie, som nu är en del av Gdynia, omnämndes ännu tidigare, 1209. Där byggdes den första kyrkan vid den polska kusten. 1380 gav ägaren till byn som blev Gdynia, Peter från Rusocin, byn till cistercienserorden, så under åren 1382–1772 tillhörde Gdynia det cisterciensiska klostret i Oliwa. 1789 fanns endast 21 hus i byn.
1870 hade byn Gdynia omkring 1200 invånare, och var då inte en fattig fiskeby som den ibland beskrivs som. Den var en populär turistort med flera värdshus, restauranger, kaféer, flera tegelhus och en liten hamn med en brygga för små handelsskepp. Efter Versaillesfreden 1919 blev orten tillsammans med andra delar av det tidigare polska Pommern en del av den nya republiken Polen, medan regionens centrum Gdańsk och dess omgivning, som förklarades som Fristaden Danzig under Nationernas förbund, endast delvis var under Polens kontroll. Beslutet att bygga en stor hamn vid byn Gdynia togs av Polens regering på vintern 1920 på grund av den fientliga inställningen från myndigheterna i Danzig (Gdańsk) och hamnarbetarna mot militärtransporter till Polen under det polsk-sovjetiska kriget (1919–1920). Hamnbyggandet inleddes 1921, men på grund av finansiella svårigheter utfördes det långsamt och med avbrott. Arbetet påskyndades efter att sejmen antagit an lag om hamnbygge i Gdynia 23 september 1922. 1923 hade en 550 meter lång brygga, 175 meter av en vågbrytare av trä, och en liten hamn byggts. Den 23 april 1923 skedde en invigningsceremoni av Gdynia som provisorisk militär hamn och fiskeort, och det första större fartyget anlände 13 augusti 1923.
För att snabba på byggandet undertecknade den polska regeringen i november 1924 ett kontrakt med fransk-polska konsortiet för hamnbygget i Gdynia, som vid slutet av 1925 hade byggt en liten sju meter djup hamn, den södra kajen, en del av den norra kajen och en järnväg, samt beställt utrustning för omlastningar. Arbetena gick dock långsammare än förväntat. Arbetstakten ökade först efter maj 1926 på grund av en ökning i Polens exporter till sjöss, ekonomiskt välstånd, det tysk-polska handelskriget som förlade det mesta av Polens utrikeshandel till havet, samt tack vare den polske industri- och handelsministern Eugeniusz Kwiatkowskis personliga engagemang. Till slutet av 1930 hade hamnbassänger, bryggor, vågbrytare och många industriella anläggningar byggts (såsom depåer, omlastningsutrustning och en risförädlingsfabrik) eller påbörjats.
Omlastningarna ökade från 10 000 ton (1924) till 2 923 000 ton (1929). Vid denna tid var Gdynia endast specialiserad hamn för kolexport. Under åren 1931–1939 utvidgades Gdynias hamn till att bli en allomfattande hamn. 1938 var Gdynia den modernaste och största hamnen vid Östersjön, och den tionde största i Europa. Omlastningarna ökade till 8,7 miljoner ton, vilket utgjorde 46% av Polens utrikeshandel. 1938 började skeppsvarvet i Gdynia bygga sitt första havsskepp, Olza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar