
År 1847 beslutades att driften skulle koncentreras till Svartå Övre bruk. En ny hytta byggdes där 1859-60 samt nya smedjor 1872-73. Malm till hyttan hämtades framför allt från gruvor i Nora Bergslag. AB Svartå Bruk bildades år 1894, och 1912 förvärvades företaget av Hasselfors Bruk. Verksamheten vid smältsmedjan upphörde år 1947, då den nuvarande bultfabriken istället tog vid. Hyttan blåstes ner år 1966 som Sveriges sista träkolshytta.
Vidare var Svartå ett tag en järnvägsknut då Svartåbanan hade sin start/ändpunkt här. Värmlandsbanan går fortfarande igenom samhället. Idag finns inte mycket att se av den en gång så betydelsefulla järnhanteringen. Hyttan med tillhörande byggnader revs 1970, med undantag från hyttpipan. Kvar finns däremot den stora smältsmedjan, som emellertid i dagsläget står tom utan användning.
Det finns dock andra sevärdheter i Svartå, bl.a. en stor arbetarbostad med mycket välbevarad ursprunglig karaktär på höjden norr om bruksområdet. "Slottet" som den kallas i folkmun är numera hembygdsgård. Här finns en sekelskifteslägenhet i tidstypisk stil, en lägenhet inredd som på 40-talet och ett museum med gamla bruksföremål. Utanför står en gammal stångjärnshammare med tillhörande vattenhjul.
Svartå herrgård, med huvudbyggnad av sten i två våningar flankerad av två envåningsflyglar av reveterat trä, ligger på södra sidan om sjön Lill-Björken. I huvudbyggnaden finns ursprunglig gustaviansk väggdekor är bevarad i flera rum. Idag fungerar herrgården som hotell- och konferensanläggning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar