Sidor

tisdag 26 oktober 2010

Kawasaki, Kanagawa. (Japan)

Kawasaki (川崎市, Kawasaki-shi?) är en stad belägen i Kanagawa, Japan, mellan Tokyo och Yokohama. Det är den 9: e mest befolkade stad i Japan och en av de största städerna som utgör Greater Tokyo-området och Keihin Industrial Area.

Kawasaki upptar ett bälte av land som sträcker sig omkring 30 km längs södra stranden av floden Tama, som delar in den från Tokyo. Den östra änden av bältet, centrerad kring JR Kawasaki Station, är platt och i stort sett består av industriområden och tätbebyggda arbetarklassens bostäder, den västra delen bergig och mer förorter. Kustlinjen i Tokyo Bay är ockuperad av stora tunga industriella områden byggs på återvunnen mark.

Den västra delen av Kawasaki, även känd som Tama Hills, består till stor del av nyutvecklade bostadsområden som är anslutna till Tokyo av Odakyū Odawara Line och Tokyu Denentoshi Line. Området rymmer också flera universitetscampus, förorts-kommersiella utvecklingen och lätt industri komplex.

Regionen var ursprungligen en del av Musashi-provinsen tillsammans Edo (nuvarande Tokyo), till skillnad från Yokohama som var en del av Sagami provinsen. Under Heian perioden Kawasaki stod under kontroll av Nage klanen, och under Kamakura perioden var under kontroll av den sena Hojo klanen.

Kawasaki fått ökad politisk betydelse under Edo-perioden som ett stopp för resenärer på Tokaido mellan Edo och pekar västerut. I början av Meiji eran Japans första järnväg, den Tokaido Main Line, byggdes längs Tokaido vägen genom östra Kawasaki, sporra områdets tillväxt som ett industriellt centrum.

Enligt Japans första kommunala lag som antas 1899, var östra Kawasaki utsetts som en stad, medan resten av dagens staden införlivades som tolv byar, två av dem som omfattas av Tokyo prefekturen. Kawasaki City grundades den 1 juli 1924 av en sammanslagning av två städer och en by omgivande Kawasaki Station, och utökades till sin nuvarande storlek 1939 (med undantag för vissa områden till havs som regenererat senare).

Mycket av Kawasakis industriella infrastruktur förstördes av amerikanska bombningar 1945, men staden återhämtade sig efter kriget, särskilt i dess västra bostadsområden. Kawasaki blev en stad som utses den 1 april 1972 och var uppdelad i fem avdelningar, varav två underindelas 1982 för totalt sju avdelningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar