![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgNsU1DgU8Zw99FdB6upDpw6OWeRLmItibuh3HGrmh0HuZnaw9o3SkXsRHx8RCNsFVrtqDuFkC2i701pSk024vipSKyEJlOOxJtkF-Ajw0PSxZGHupsbHl34m_bXVq40Tya8S1V2DQWPg/s320/392_full.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjYku4xT4-QRfRws3yqMsDNoLxre0_yHHI229EmFdnO5k7DmQmH73h8YKrZLSN6ifhn35cLje5FvdPDIOKNRvbFdADudqKuzZ3eQc6ffLum4KH9cEwrRgrhhQg2JlyvTfXSdpsmRRlqpw/s280/pic_20811.gif)
Efter det andra kriget i Schleswig i 1864, där Danmark förlorade södra Jylland till Tyskland, Vamdrup blev en gräns stad, där järnvägsstationen hade viktig funktion som en gräns järnvägsstation. Kolding Sydbaner, ett järnvägsbolag som existerade från 1911 till 1948, hade också en järnvägslinje till Vamdrup.
Tre ek kistor påträffats från gravar i bronsåldern Mound Guldhøj i Holt nära Vamdrup i 1891 och är nu på displayen vid National Museum (Nationalmuseet).
I samband med industrialiseringen på 1950-talet och 60-talen Vamdrup blomstrade igen med många nya företag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar