
Under slutet av 1800-talet anlades en järnväg från Åstorp till Jönköping och en från Hässleholm till Halmstad. Dessa banor kom att få sin korsningpunkt i just Markaryd som blev en järnvägsknutpunkt. Järnvägarna har i dag minskat i betydelse så järnvägen till Åstorp är nedlagd liksom järnvägen norrut. Banan mellan Hässleholm och Halmstad finns kvar, men används i dag endast för godstrafik samt för SJ:s tåg mellan Malmö-Göteborg och nattågen mellan Malmö-Stockholm/Oslo via Hässleholm och Göteborg. Ett InterCity-tåg i veckan i vardera riktningen gör uppehåll i Markaryd sedan 2008.
I och med att landsvägen mellan Helsingborg och Stockholm gick igenom samhället sedan tidigare växte ortens betydelse och blev en köping så småningom. Framförallt växte en industri fram baserad på verkstads- och skogsproduktsföretag, och under 1960-talet förlades Rikspappersskolan (numera KCM, kunskapcentrum Markaryd) hit för utbildning inom massa- och pappersindustri.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar