Sidor

onsdag 14 april 2010

Lärarlotteriet.

Argumentet är slitet, men det beror på att det är bra. För vissa yrken krävs examen och legitimation, formella intyg på att man behärskar sitt värv. Lärare däremot kan vem som helst bli. Vari ligger egentligen skillnaden mellan en lärare och en ingenjör? Ingen skulle drista sig till att påstå att en brokonstruktör ”bara” behöver räkna lite hållfasthet för att få bitarna på plats.
Inom skolan är kompetenskraven av någon outgrundlig anledning mycket lägre. Är du allmänbildad, samhällsintresserad, kanske rent av begåvad med några strökurser från universitet? Bingo! Anmäl dig till kommunens jobbpool så får du ett samtal en tidig tisdagsmorgon från en stressad rektor som snabbt behöver skaka fram något som ska föreställa en historielärare. Är du duktig kan du rent av få ett längre vikariat.
Uppfattas det inte som svårt att vara lärare, är det därför som man har kommit att acceptera denna invasion av obehöriga lärare? Faktum är att en examinerad gymnasielärare i svenska och engelska har ungefär fem års högskolestudier i ryggen, det motsvarar vad en civilingenjör eller arkitekt måste läsa. Tittar man på de formella kraven pratar vi alltså om ett tämligen krävande yrke.
Är det 90-talskrisens nedmontering av skolan som tvingat oss att acceptera inflödet av obehöriga lärare? Kanske. Oavsett orsaken behövs en åtstramning. Och snart kommer den. I går meddelade regeringen att en yrkeslegitimation ska införas för lärare och förskollärare. Legitimation kommer att bli ett krav för fast anställning. Förändringarna träder i kraft i juli 2012.
Eftersom det finns outbildade naturbegåvningar som uträttar stordåd i klassrummen kommer det att skapas en genväg för obehöriga lärare som har ämnesämnesbehörighet men saknar de pedagogiska kvalifikationerna: praktik plus ett års pedagogisk utbildning.
Det finns mycket negativt att säga om borgerlighetens omstöpning av skolan. Jan Björklund har reducerat hela utbildningsdebatten till att bli en ordningsfråga. Som att betyg och keps av i klassrummet är nyckeln till en skola i världsklass. Men i det här fallet är han rätt ute.
Det får inte vara ett lotteri vilka elever som får tillgång till en professionell pedagog och vilka som får en springvikarie vars enda ”merit” är att han eller hon en gång själv gått i skolan.
Det finns som sagt duktiga obehöriga lärare, talanger med en närmast medfödd förmåga att entusiasmera och inspirera. Beskedet till dessa är att de ska ta sin talang och sätta sig i skolbänken. Då kommer de att bli ännu bättre och lärar-yrket kommer att återta sin rättmätiga plats som ett högstatusjobb med löner därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar