Sidor

onsdag 16 mars 2011

Limerick. (Irland)

Limerick är den tredje största staden i Republiken Irland , och de viktigaste staden County Limerick och Irlands Mid-West Region . Befolkning klokt, det är den femte största staden i hela Irland . När du tar den extra kommunala förorter beaktas, är Limerick den tredje största storstadsregion i Republiken Irland, med en urban befolkning på 90.757.

Limerick är den näst största staden i provinsen av Munster , ett område som utgör den Mellanvästern och sydväst om Irland. Staden är belägen på flera kurvor och på öar i floden Shannon , som sprider in i en flodmynning strax efter Limerick. Väginfrastrukturen har fyra huvudsakliga gränsövergångar nära stadens centrum (en extra flod väster om de tre broar öppnades i juli 2010). Limerick är en av de ingående städerna i Cork-Limerick-Galway korridor , som har en befolkning på 1 miljon.

Luimneach Ursprungligen baserat på det allmänna området längs stranden av Shannon mynning som kallas Loch Luimnigh . Den tidigaste bosättningen i staden, Inis Sibhtonn , var det ursprungliga namnet på King's Island under tiden före Viking och Viking epoker. Denna ö kallades också Inis en Ghaill Duibh , The Dark (långhårig) Foreigner's Island . Namnet registreras i Viking källor som Hlymrekr .

Staden är från åtminstone Viking avveckling i 812. Normanderna omdesignade staden på 12-talet och lagt en stor del av de mest betydande arkitektur, som King John's Castle och St Mary's Cathedral . Under inbördeskrigen av 17th century staden spelat en central roll, belägrades av Oliver Cromwell 1651 och två gånger av den Williamites på 1690-talet. Denna turbulenta period tjänade staden sitt motto: Urbs Antiqua fuit studisque asperrima belli (en gammal stad väl studerat i konsten av krig).

Limerick växte rik genom handel med slutet av 18th century, men Act of Union år 1800 och svält orsakade en förlamande ekonomiska nedgång endast brytas av så kallade Celtic Tiger på 1990-talet.
Den Waterford och Limerick Railway kopplade staden till Dublin - Cork stambanan 1848 och till Waterford 1853. Öppnandet av ett antal sekundära järnvägar i 1850-talet och 1860-talen utvecklades Limerick som ett regionalt centrum för kommunikationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar