Brasília ( portugisiska uttal: [bɾaziliɐ] ) är huvudstad i Brasilien . Namnet är vanligtvis stavas Brasilia på engelska.
Staden och dess distrikt är belägna i centrala och västra delar av landet, längs en platå som kallas Planalto Central . Den har en befolkning på cirka 2.557.000 (3.599.000 i huvudstadsregionen) som för 2008 IBGE uppskattning, vilket gör den fjärde största staden i Brasilien. Men som en storstadsområde ligger det lägre på sjätte. Det är listad som ett världsarv UNESCO. Brasília är värd 123 utländska ambassader .
Som landets huvudstad, är Brasília säte för alla tre grenar av brasilianska regeringen . Staden är också värd för huvudkontor många brasilianska företag som Banco do Brasil , Caixa Económica federala , Correios och Brasil Telecom . Staden är en internationell referens för stadsplanering . Planering åtgärder såsom lokalisering av bostäder runt expansiva storstadsområden, liksom att bygga på staden runt stora avenyer och dela in den i sektorer, har utlöst en debatt och reflektion kring livet i stora städer i 20-talet. Stadens planerade formgivning särskilda områden för nästan allt , inklusive övernattning, hotell Sektorer Nord och Syd. Nya områden utvecklas nu för hotell, såsom hotell-och turistsektorn North, på stranden av sjön Paranoá.
Staden planerades och byggdes 1956 med Lúcio Costa som det främsta stadsplanerare och Oscar Niemeyer som främsta arkitekt. Den 22 april 1960, formellt blev det Brasiliens nationella kapital. Sett från ovan Huvuddelen av staden liknar ett flygplan eller en fjäril. Staden brukar kallas Capital Federal , eller helt enkelt BSB . Invånare i Brasília kallas brasilienses eller candangos ( det senare med hänvisning till de som inte är födda i staden, men flyttade med när staden grundades).
Brasília har en unik ställning i Brasilien, eftersom det inte är en kommun som nästan alla städer i Brasilien . Det finns ingen rättslig definition av Brasília, sikt är den nästan alltid används synonymt med brasilianska federala distriktet , och därmed utgör en odelbar enhet Federativa , analog med en stat. I regionen, dock ordet Brasília ofta hänvisar bara till den första administrativa regionen inom Distrito Federal (Federal District), där de viktigaste offentliga byggnaderna ligger. Detta står i kontrast med det omgivande "satellit städer", som ändå är också en del av federala distriktet, och som sådan, Brasília, i en vidare mening.
Brasília International Airport är den största flygplatsen i Brasilia, som förbinder huvudstaden till alla större brasilianska städer och många internationella destinationer. Det är den tredje viktigaste flygplatsen i Brasilien, i form av passagerare och flygplansrörelser.
President Juscelino Kubitschek beordrade byggandet av Brasília, uppfylla en artikel i landets författning från år 1891 anger att kapitalet bör flyttas från Rio de Janeiro till en plats nära centrum i landet. Planen var ursprungligen tänkt år 1827 av José Bonifacio , en rådgivare till kejsaren Dom Pedro I. Han presenterade en plan för att generalförsamlingen för en ny stad som heter Brasilia, med idén om att flytta huvudstaden västerut från tätbefolkade sydöstra korridor. Propositionen har inte antagits eftersom kejsare Dom Pedro I upplöst församlingen.
Lúcio Costa vann en tävling och var den viktigaste stadsplanerare 1957, med 5.550 personer tävlar. Oscar Niemeyer , en nära vän, var chefsarkitekt för de flesta offentliga byggnader och Roberto Burle Marx var landskap designer . Brasília byggdes i 41 månader, från 1956 till April 21, 1960, när det officiellt invigdes. Från 1763 till 1960, Rio de Janeiro var huvudstad i Brasilien. Vid denna tid, tenderade resurser att vara centrerad i Brasiliens sydöstra region i närheten av Rio de Janeiro. Brasília är geografiskt centrala läge främjat en mer regionalt neutral federal huvudstad. Idén att placera kapital i centrala Brasilien var först föreslogs i 1891, men inte definieras förrän 1922.
Från början översteg tillväxten av Brasília förväntningar. Fram till 1980-talet, var guvernör i Distrito Federal utsetts av den federala regeringen, och lagarna i Brasília har utfärdats av de brasilianska federala senaten. Med konstitutionen från 1988 Brasília fått rätt att välja sin guvernör, och en distriktssamrådet (Câmara legislativa) invaldes utöva den lagstiftande makten.
Enligt legenden italienska helgon Don Bosco år 1883 hade en dröm i vilken han beskrev en futuristisk stad som grovt utrustad Brasília läge. I Brasilia i dag finns det många hänvisningar till denna pedagog som grundade Salesian ordning, och en kyrka i staden bär hans namn.
Brasília byggdes så att den federala huvudstad i Brasilien skulle kunna överföras från kusten till Mideastern interiör. Namnet "Brasilia" kommer från latin och betyder "Brasilien". Tidigare huvudstad i Brasilien var i Rio de Janeiro (1763-1960) och dessförinnan i Salvador (1549-1763). Brasilien var inte den enda federala nationen att planera och ändamålsenliga bygga en ny huvudstad: Washington byggdes i slutet av 18th century, blir huvudstad i USA år 1800, och Canberra förklarades Australiens huvudstad 1927.
Genom att flytta huvudstaden till det inre, regeringen avsåg att hjälpa befolkar den del av landet. Folk från hela landet var anställda för att bygga staden, särskilt de från nordöstra regionen av Brasilien. Brasília är internationellt känd för att ha tillämpat de principer som i Aten stadga från 1933.
Brasília var planerad att ha smidiga transitering flöde. Lúcio Costa planerade gatorna så att trafiksignalerna inte är nödvändiga. Bilar och bussar skulle ta genomfartsleder att resa långa sträckor, använd sedan en av flera slingor för tillträde till lokala gator för att nå vissa destinationer.
Mycket av den ursprungliga planeringen måste ändras, främst på grund av tillväxten av Brasília. Costa förutsåg inte en sådan snabb tillväxt i staden, än mindre den explosiva tillväxten i satelliten städer runt den. Brasília idag har trafiksignaler, och det finns en brist på parkeringsplatser, och trafikstockningar är vanligt vid rusningstid, särskilt i vissa livligare slingor. Även den nuvarande situationen inte är så planerat av Costa, i Brasília är transit mycket bättre än i andra stora brasilianska städer . Det finns strängare brottsbekämpning, vilket leder till bättre utbildade förare, exempelvis Brasília en är av de få städer i Brasilien, där en förare kommer att ge en fotgängare i ett övergångsställe. För Gatorna är oftast i gott skick, vilket minimerar olyckor.
Den främsta orsaken till Brasília med bättre transitering Costa plan: fordon som fortfarande använder sig av systemet med trafikleder, loopar och lokala gatorna för att nå sina destinationer. Huvudgatan är Eixão (stor axel eller Eixo Rodoviário, i Costa plan). Det är en hög hastighet motorvägen som bisects Brasília från norr till söder, med tre körfält vardera riktningen, och inga trafiksignaler.
Som landets huvudstad, är Brasília säte för alla tre grenar av brasilianska regeringen . Staden är också värd för huvudkontor många brasilianska företag som Banco do Brasil , Caixa Económica federala , Correios och Brasil Telecom . Staden är en internationell referens för stadsplanering . Planering åtgärder såsom lokalisering av bostäder runt expansiva storstadsområden, liksom att bygga på staden runt stora avenyer och dela in den i sektorer, har utlöst en debatt och reflektion kring livet i stora städer i 20-talet. Stadens planerade formgivning särskilda områden för nästan allt , inklusive övernattning, hotell Sektorer Nord och Syd. Nya områden utvecklas nu för hotell, såsom hotell-och turistsektorn North, på stranden av sjön Paranoá.
Staden planerades och byggdes 1956 med Lúcio Costa som det främsta stadsplanerare och Oscar Niemeyer som främsta arkitekt. Den 22 april 1960, formellt blev det Brasiliens nationella kapital. Sett från ovan Huvuddelen av staden liknar ett flygplan eller en fjäril. Staden brukar kallas Capital Federal , eller helt enkelt BSB . Invånare i Brasília kallas brasilienses eller candangos ( det senare med hänvisning till de som inte är födda i staden, men flyttade med när staden grundades).
Brasília har en unik ställning i Brasilien, eftersom det inte är en kommun som nästan alla städer i Brasilien . Det finns ingen rättslig definition av Brasília, sikt är den nästan alltid används synonymt med brasilianska federala distriktet , och därmed utgör en odelbar enhet Federativa , analog med en stat. I regionen, dock ordet Brasília ofta hänvisar bara till den första administrativa regionen inom Distrito Federal (Federal District), där de viktigaste offentliga byggnaderna ligger. Detta står i kontrast med det omgivande "satellit städer", som ändå är också en del av federala distriktet, och som sådan, Brasília, i en vidare mening.
Brasília International Airport är den största flygplatsen i Brasilia, som förbinder huvudstaden till alla större brasilianska städer och många internationella destinationer. Det är den tredje viktigaste flygplatsen i Brasilien, i form av passagerare och flygplansrörelser.
President Juscelino Kubitschek beordrade byggandet av Brasília, uppfylla en artikel i landets författning från år 1891 anger att kapitalet bör flyttas från Rio de Janeiro till en plats nära centrum i landet. Planen var ursprungligen tänkt år 1827 av José Bonifacio , en rådgivare till kejsaren Dom Pedro I. Han presenterade en plan för att generalförsamlingen för en ny stad som heter Brasilia, med idén om att flytta huvudstaden västerut från tätbefolkade sydöstra korridor. Propositionen har inte antagits eftersom kejsare Dom Pedro I upplöst församlingen.
Lúcio Costa vann en tävling och var den viktigaste stadsplanerare 1957, med 5.550 personer tävlar. Oscar Niemeyer , en nära vän, var chefsarkitekt för de flesta offentliga byggnader och Roberto Burle Marx var landskap designer . Brasília byggdes i 41 månader, från 1956 till April 21, 1960, när det officiellt invigdes. Från 1763 till 1960, Rio de Janeiro var huvudstad i Brasilien. Vid denna tid, tenderade resurser att vara centrerad i Brasiliens sydöstra region i närheten av Rio de Janeiro. Brasília är geografiskt centrala läge främjat en mer regionalt neutral federal huvudstad. Idén att placera kapital i centrala Brasilien var först föreslogs i 1891, men inte definieras förrän 1922.
Från början översteg tillväxten av Brasília förväntningar. Fram till 1980-talet, var guvernör i Distrito Federal utsetts av den federala regeringen, och lagarna i Brasília har utfärdats av de brasilianska federala senaten. Med konstitutionen från 1988 Brasília fått rätt att välja sin guvernör, och en distriktssamrådet (Câmara legislativa) invaldes utöva den lagstiftande makten.
Enligt legenden italienska helgon Don Bosco år 1883 hade en dröm i vilken han beskrev en futuristisk stad som grovt utrustad Brasília läge. I Brasilia i dag finns det många hänvisningar till denna pedagog som grundade Salesian ordning, och en kyrka i staden bär hans namn.
Brasília byggdes så att den federala huvudstad i Brasilien skulle kunna överföras från kusten till Mideastern interiör. Namnet "Brasilia" kommer från latin och betyder "Brasilien". Tidigare huvudstad i Brasilien var i Rio de Janeiro (1763-1960) och dessförinnan i Salvador (1549-1763). Brasilien var inte den enda federala nationen att planera och ändamålsenliga bygga en ny huvudstad: Washington byggdes i slutet av 18th century, blir huvudstad i USA år 1800, och Canberra förklarades Australiens huvudstad 1927.
Genom att flytta huvudstaden till det inre, regeringen avsåg att hjälpa befolkar den del av landet. Folk från hela landet var anställda för att bygga staden, särskilt de från nordöstra regionen av Brasilien. Brasília är internationellt känd för att ha tillämpat de principer som i Aten stadga från 1933.
Brasília var planerad att ha smidiga transitering flöde. Lúcio Costa planerade gatorna så att trafiksignalerna inte är nödvändiga. Bilar och bussar skulle ta genomfartsleder att resa långa sträckor, använd sedan en av flera slingor för tillträde till lokala gator för att nå vissa destinationer.
Mycket av den ursprungliga planeringen måste ändras, främst på grund av tillväxten av Brasília. Costa förutsåg inte en sådan snabb tillväxt i staden, än mindre den explosiva tillväxten i satelliten städer runt den. Brasília idag har trafiksignaler, och det finns en brist på parkeringsplatser, och trafikstockningar är vanligt vid rusningstid, särskilt i vissa livligare slingor. Även den nuvarande situationen inte är så planerat av Costa, i Brasília är transit mycket bättre än i andra stora brasilianska städer . Det finns strängare brottsbekämpning, vilket leder till bättre utbildade förare, exempelvis Brasília en är av de få städer i Brasilien, där en förare kommer att ge en fotgängare i ett övergångsställe. För Gatorna är oftast i gott skick, vilket minimerar olyckor.
Den främsta orsaken till Brasília med bättre transitering Costa plan: fordon som fortfarande använder sig av systemet med trafikleder, loopar och lokala gatorna för att nå sina destinationer. Huvudgatan är Eixão (stor axel eller Eixo Rodoviário, i Costa plan). Det är en hög hastighet motorvägen som bisects Brasília från norr till söder, med tre körfält vardera riktningen, och inga trafiksignaler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar