Drömmen om att flyga är lika gammal som mänskligheten. I sekler har vi experimenterat med halsbrytande uthopp och hemmabyggda vingar av trä och siden. I dag kan avancerade ”jetpacks” och ”wingsuits” föra oss närmare ett förverkligande av den ultimata drömmen. Och i framtiden? Enligt experter kommer avancerad batteriteknik och nya, personliga flygplan inom kort att äntligen kunna göra oss fria som fågeln.
Den amerikanska flygplanstillverkaren Bell Aerosystems visade 1961 upp en specialkonstruerad ryggsäck med inbyggt raketsystem. Det så kallade Bell Rocket Belt skulle långt om länge demonstreras på en gräsplan utanför USA:s försvarsdepartement.
Runt Pentagons gräsplan stod 3000 anställda vid departementet och tittade mot försökspersonen Hal Graham, som var på väg över gräset med sin vita hjälm under armen. Han gick bort till ett litet bord på planen.
På bordet stod den avancerade ryggsäcken med två tankar innehållande koncentrerad väteperoxid och en med kväve under högt tryck. Han drog de polstrade stropparna över axlarna. En tekniker hjälpte honom att efterspänna några stroppar på bröstet och remmen under den vita hjälmen. Så tog Graham på sig ett par motorglasögon och gick ut mitt på gräsplanen, tog tag om jetpackens två handtag, vred på gashandtaget och steg snabbt och bullrande till väders.
Från slutet av 1950-talet och in på 1960-talet investerade det amerikanska försvaret miljontals dollar i utvecklingen av Bell Rocket Belt. Då Hal Graham 1961 spände på sig raketbältet och steg till väders över gräsplanen framför publiken utanför försvarsdepartementets byggnad, var det inte bara en höjdpunkt i utvecklingen av raketbältet utan även en höjdpunkt i en flera hundra år lång historia om människans försök att flyga.
Redan i början av 1000-talet experimenterade de första våghalsarna med hemmabyggda vingar av trä och uthopp från höga byggnader – utan framgång och med en hel del brutna ben. Sedermera började man experimentera med helikopterryggsäckar och mer avancerade vingar gjorda av siden.
I dag lever drömmen om att flyga on-demand (när man har behov av det) fortfarande, och enligt flera experter är den närmare att bli verklighet än någonsin tidigare: ”Med dagens batteriteknik och elektriska motorer är femtio års arbete omsider på väg att lyckas”, säger Brien Seeley, chef för den amerikanska flygtestagenturen Comparative Aircraft Flight Efficiency (CAFE).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar