Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

onsdag 15 september 2010

Sao Paulo. (Brasilien)

São Paulo (portugisiska för Helige Paulus) (valspråk: Non ducor duco. Latin för "Jag är inte ledd, Jag leder") är en stad i Brasilien och är huvudstad i delstaten São Paulo.


Den är Brasiliens största stad med 11 miljoner invånare i kommunen, och hela storstadsområdet har nästan 20 miljoner invånare och är det mest industrialiserade delen i hela Brasilien.

São Paulo grundades av missionärerna José de Anchieta och Manoel da Nóbrega den 25 januari 1554. De upprättade också en missionstation kallad Colégio de São Paulo de Piratininga med målsättningen att omvända lokalbefolkningen till katolicismen.

São Paulo är ett av världens största storstadsområden och samtidigt världens nittonde rikaste stad. São Paulo och hela Brasilien är en mix av alla världens nationaliteter.

Under 1800- och 1900-talet lockades folk från världens alla hörn att bosätta sig i São Paulo. São Paulo är världens största japanska stad utanför Japan. Japanerna kom till São Paulo i mitten av 1800-talet på grund av fattigdom och arbetslösheten i det feodala Japan. Japanska arbetare fick delvis ersätta de svarta slavarna eftersom de betraktades som billigare, bättre och mer professionell arbetskraft. Japanerna blev lurade på pengar och orättvist behandlade.
Detsamma hände med italienare och andra nationaliteter som lockades till São Paulo för att pröva lyckan i det nya landet och blev orättvist behandlade.
São Paulo är en höggradigt europeisk stad, och majoriteten av invånarna har europeiskt ursprung. Men också svarta, asiater, mestiser och mulatter betraktas som brasilianare och sorteras inte efter sitt etniska ursprung.

São Paulo utgör navet i Brasiliens nätverk av flyglinjer. Dock lider flyget i São Paulo av underkapacitet, och stadens båda flygplatser,Guarulhos (internationell) och Congonhas (inrikes) utnyttjas mer än vad de är byggda för att klara av. Exempelvis avgår flyg från São Paulo till Rio de Janeiro var femtonde minut, trots att avståndet mellan städerna endast är cirka 370 km. Även mellan São Paulo och Belo Horizonte avgår flyg var femtonde minut, och där är avståndet cirka 500 km.
Stora planer finns dock på att bygga en ny järnväg för snabbtåg från São Paulo till Rio de Janeiro. För ett snabbtåg med toppfart på 280 km/h skulle denna resa ta 1 timme och 30 minuter. Planer finns även på en ny järnväg till Campinas.
São Paulos tunnelbana har idag fem linjer och en sjätte är planerad att vara klar 2012.

Staten São Paulo har även Brasiliens största nät av Motorvägarna och är i stort finansierat av vägavgifter.

De vanliga vägnet är också stort men till skillnad mot motorvägarna så är här kvaliteten bristande. Det är inte bara själva vägarna som har bristande kvalitet, själva planeringen har också brister då det inte är ovanligt att stora trafikflöden som kommer från vägar med ut till fyra körfält i vardera riktningen leds in i täta bostadskvarter. Enkelriktning av trafikflödet på vägarna är väldigt vanligt.
Trafiken är väldigt nära en infarkt, vid mindre regn eller små olyckor kan trafiken i hela stadsdelar stanna upp.

Inga kommentarer: