São Paulo (portugisiska för Helige Paulus) (valspråk: Non ducor duco. Latin för "Jag är inte ledd, Jag leder") är en stad i Brasilien och är huvudstad i delstaten São Paulo.
Den är Brasiliens största stad med 11 miljoner invånare i kommunen, och hela storstadsområdet har nästan 20 miljoner invånare och är det mest industrialiserade delen i hela Brasilien.
São Paulo grundades av missionärerna José de Anchieta och Manoel da Nóbrega den 25 januari 1554. De upprättade också en missionstation kallad Colégio de São Paulo de Piratininga med målsättningen att omvända lokalbefolkningen till katolicismen.
São Paulo är ett av världens största storstadsområden och samtidigt världens nittonde rikaste stad. São Paulo och hela Brasilien är en mix av alla världens nationaliteter.
Under 1800- och 1900-talet lockades folk från världens alla hörn att bosätta sig i São Paulo. São Paulo är världens största japanska stad utanför Japan. Japanerna kom till São Paulo i mitten av 1800-talet på grund av fattigdom och arbetslösheten i det feodala Japan. Japanska arbetare fick delvis ersätta de svarta slavarna eftersom de betraktades som billigare, bättre och mer professionell arbetskraft. Japanerna blev lurade på pengar och orättvist behandlade.
Detsamma hände med italienare och andra nationaliteter som lockades till São Paulo för att pröva lyckan i det nya landet och blev orättvist behandlade.
São Paulo är en höggradigt europeisk stad, och majoriteten av invånarna har europeiskt ursprung. Men också svarta, asiater, mestiser och mulatter betraktas som brasilianare och sorteras inte efter sitt etniska ursprung.
São Paulo utgör navet i Brasiliens nätverk av flyglinjer. Dock lider flyget i São Paulo av underkapacitet, och stadens båda flygplatser,Guarulhos (internationell) och Congonhas (inrikes) utnyttjas mer än vad de är byggda för att klara av. Exempelvis avgår flyg från São Paulo till Rio de Janeiro var femtonde minut, trots att avståndet mellan städerna endast är cirka 370 km. Även mellan São Paulo och Belo Horizonte avgår flyg var femtonde minut, och där är avståndet cirka 500 km.
Stora planer finns dock på att bygga en ny järnväg för snabbtåg från São Paulo till Rio de Janeiro. För ett snabbtåg med toppfart på 280 km/h skulle denna resa ta 1 timme och 30 minuter. Planer finns även på en ny järnväg till Campinas.
São Paulos tunnelbana har idag fem linjer och en sjätte är planerad att vara klar 2012.
Staten São Paulo har även Brasiliens största nät av Motorvägarna och är i stort finansierat av vägavgifter.
De vanliga vägnet är också stort men till skillnad mot motorvägarna så är här kvaliteten bristande. Det är inte bara själva vägarna som har bristande kvalitet, själva planeringen har också brister då det inte är ovanligt att stora trafikflöden som kommer från vägar med ut till fyra körfält i vardera riktningen leds in i täta bostadskvarter. Enkelriktning av trafikflödet på vägarna är väldigt vanligt.
Trafiken är väldigt nära en infarkt, vid mindre regn eller små olyckor kan trafiken i hela stadsdelar stanna upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar