10 miljoner per kilometer kostar det att elektrifiera det svenska vägnätet. Minskar utsläppen och kan bli transportindustrins räddning då oljan tar slut . “Det är inte rymdteknik och vi vet att det fungerar”, säger Elvägars vd Anders Nordqvist.
De miljövänliga tågen är bundna till järnvägsnätet. Bilen kan köra överallt, men slukar fossila bränslen. Forskare och robottillverkare arbetar tillsammans för att kombinera det bästa av två världar i projektet Svenska Elvägar.
– Våra barnbarn kommer att titta på förbränningsmotorerna och säga, vilka grejer dom hade förr i tiden”, säger Anders Nordqvist, initiativtagare och vd för projektet.
Elvägar är ett av tre svenska projekt som drivs parallellt för att utforska möjligheterna till en framtid där svenska lastbilar går på el, tagen från ledningar eller skenor inbyggda i vägnätet.
– Vårt mål idag är att utveckla en strömavtagare som kopplar av och på fordonet till strömskenan i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. Ingen sådan produkt finns idag, det är det sista hindret, säger Anders Nordqvist.
Åtta företag deltar i projektet, som finansieras till hälften av Energimyndigheten.
Anders Nordqvist är projektägare och har drivit projektet från start. Han har en bakgrund inom åkerinäringen och då han drog igång projekt Elvägar var det många som skakade på huvudet.
– Den vanligaste invändningen är att vore det så enkelt skulle någon redan gjort det, berättar han.
Men det som alla från början trodde var vad Anders Nordqvist kallar “en rolig ide från en tokig uppfinnare” har nu kommit upp på agendan som ett realistiskt alternativ för framtida transportlösningar.
10 miljoner per kilometer kostar det att elektrifiera vägnätet. Notan för sträckan Stockholm-Göteborg-Malmö skulle uppgå till 15 miljarder kronor.
Om 80 procent av Sveriges tunga trafik gick över till systemet skulle Sveriges koldioxidutsläpp minska med 2 procent.
Internationellt är intresset dock svagt. Ett franskt projekt drar igång 2012, i övrigt är svenskarna rätt ensamma.
Men om en oljekris utbryter kommer Sverige ha stor nytta av att ha varit först på banan, tror Elvägars Anders Nordqvist.
– Antingen så är vi först eller så gör någon annan det. Får vi det att fungera här så kommer världen att behöva vår produkt. Det här skulle till och med kunna utvecklas till en ny svensk basindustri, säger han.
Måndag 14 januari
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar