Kildare ( Cill Dara i modern irländsk , ursprungligen från Cell Dara i Gamla irländska, vilket betyder "kyrkan i Oak") är en stad i County Kildare , i Irland . Dess befolkning på 7.538 (folkräkningen 2006 ) gör den till den åttonde största staden i Kildare och 55. största i Republiken Irland, med en tillväxttakt på 32.4pc sedan 2002 års folkräkning.
Även om Kildare ger namn åt länet, är Naas residensstaden. Staden ligger på R445 , ca 50 km väster om Dublin - tillräckligt nära för att det har blivit, trots att ett regionalt centrum i sin egen rätt, en pendlare stad för huvudstaden.
I förkristen tid Kildare var platsen för en helgedom till keltiska gudinnan Brigid . Efter införandet av kristendomen i 5: e och 6: e-talen blev grunden för den kristna Saint Brigid som grundade en unik kloster av munkar och nunnor på platsen för den nuvarande domkyrkan.
På torsdag 2 juli 1903 i Gordon Bennett Cup gick genom Kildare. Det var den första internationella biltävlingen som ska hållas i Storbritannien, en hedersposter till Selwyn Edge som hade vunnit 1902 händelsen i Paris köra Napier . Den Automobile Club Storbritannien och Irland ville loppet att vara värd på de brittiska öarna och deras sekreterare, Claude Johnson menade Irland som mötesplats eftersom racing var olagligt på brittiska allmänna vägar. Redaktör för Dublin Motor Nyheter , Richard Mecredy föreslog ett område i grevskapet Kildare , och brev sändes till 102 irländska parlamentariker, 90 irländska kamrater, 300 tidningar, 34 ordförandena i län och kommuner, 34 län sekreterare, 26 borgmästare, 41 järnvägsföretag, 460 hotellägare, 13 PP, plus biskopen av Kildare och Leighlin , Patrick Foley, som uttalade sig för. Lokala lagar måste justeras, ergo det "Light Lokomotiv (Irland) Bill" antogs den 27 mars 1903.
I förkristen tid Kildare var platsen för en helgedom till keltiska gudinnan Brigid . Efter införandet av kristendomen i 5: e och 6: e-talen blev grunden för den kristna Saint Brigid som grundade en unik kloster av munkar och nunnor på platsen för den nuvarande domkyrkan.
På torsdag 2 juli 1903 i Gordon Bennett Cup gick genom Kildare. Det var den första internationella biltävlingen som ska hållas i Storbritannien, en hedersposter till Selwyn Edge som hade vunnit 1902 händelsen i Paris köra Napier . Den Automobile Club Storbritannien och Irland ville loppet att vara värd på de brittiska öarna och deras sekreterare, Claude Johnson menade Irland som mötesplats eftersom racing var olagligt på brittiska allmänna vägar. Redaktör för Dublin Motor Nyheter , Richard Mecredy föreslog ett område i grevskapet Kildare , och brev sändes till 102 irländska parlamentariker, 90 irländska kamrater, 300 tidningar, 34 ordförandena i län och kommuner, 34 län sekreterare, 26 borgmästare, 41 järnvägsföretag, 460 hotellägare, 13 PP, plus biskopen av Kildare och Leighlin , Patrick Foley, som uttalade sig för. Lokala lagar måste justeras, ergo det "Light Lokomotiv (Irland) Bill" antogs den 27 mars 1903.
Kildare och andra kommuner uppmärksammade sina områden och samtidigt Queen's County deklarerade att varje enhet kommer att ges och vägarna ställts till förfogande av bilister under den planerade tävlingen. småningom Kildare valdes, delvis på grund av att rakhet på vägarna skulle vara en säkerhetsfaktor i sig. Som ett komplement till Irland det brittiska laget valde att tävla i Shamrock grönt [b] som därmed blev känd som British racing green , även det vinnande Napier av 1902 hade målats olivgrön.
Rutten bestod av två slingor som bestod av en siffra på åtta första var en 52-mile (84 km) slinga som ingår Kilcullen , The Curragh , Kildare, Monasterevin , Stradbally , Athy , följt av en 40-mile (64 km) slinga genom Castledermot , Carlow , och Athy igen. Loppet startade i Ballyshannon vägskäl (53,0853 ° N 6,82 ° W ) nära Calverstown på den samtida N78 norrut, följde sedan N9 norr, den N7 väster, den N80 söder, N78 norrut igen, N9 söder, N80 norr, den N78 norrut igen. Konkurrenterna började med sju minuters mellanrum och var tvungen att följa cyklar genom "kontroll zoner" i varje stad. De 328 miles (528 km) vanns av den berömda belgiska Camille Jenatzy , kör en Mercedes i tyska färger.
Rutten bestod av två slingor som bestod av en siffra på åtta första var en 52-mile (84 km) slinga som ingår Kilcullen , The Curragh , Kildare, Monasterevin , Stradbally , Athy , följt av en 40-mile (64 km) slinga genom Castledermot , Carlow , och Athy igen. Loppet startade i Ballyshannon vägskäl (53,0853 ° N 6,82 ° W ) nära Calverstown på den samtida N78 norrut, följde sedan N9 norr, den N7 väster, den N80 söder, N78 norrut igen, N9 söder, N80 norr, den N78 norrut igen. Konkurrenterna började med sju minuters mellanrum och var tvungen att följa cyklar genom "kontroll zoner" i varje stad. De 328 miles (528 km) vanns av den berömda belgiska Camille Jenatzy , kör en Mercedes i tyska färger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar