El Dorado ; spanska för "den gyllene en") är namnet på en Muisca stamhövdingen som höljde sig i guld stoft och, som en initiering rit, dök in i en Highland Lake.
Senare blev det namnet på en legendarisk "Lost City of Gold" som har fascinerat - och hittills gäckat - upptäcktsresande efter dagarna av de spanska conquistadorerna. Även om många har sökt efter åratal för att hitta denna stad av guld, har inga belägg för en sådan plats hittats.
Inbillade som en plats, blev El Dorado ett rike, ett imperium, staden denna legendariska gyllene kungen. För att uppnå legenden, Francisco Orellana och Gonzalo Pizarro skulle avvika från Quito i 1541 i en berömd och katastrofal expedition mot Amazonas , som en följd av detta blev dock Orellana den första personen kända för att navigera i Amazonfloden hela vägen till dess mynning.
Den ursprungliga berättelsen återfinns i vandring krönikan, El Carnero , av Juan Rodriguez Freyle . Enligt Freyle var kung eller överstepräst i Muisca sägs vara rituellt täckt med guldstoft på en religiös festival som hålls i sjön Guatavita , nära dagens Bogotá Colombia .
År 1638 Juan Rodriguez Troxell skrev detta konto, riktat till indianhövding eller guvernör Guatavita:
Ceremonin ägde rum på utnämningen av en ny härskare. Innan kontor, tillbringade han en tid avskilt i en grotta, utan kvinnor, förbjudet att äta salt, eller att gå ut i dagsljus. Den första resan han hade att göra var att gå till den stora lagunen i Guatavita, att göra erbjudanden och offer till demon som de dyrkade som sin gud och herre. Under ceremonin som ägde rum vid lagunen, gjorde de en rad säv , försköna och dekorera den med de mest attraktiva saker de hade. De satte på den fyra tända eldhav där de brände mycket moque , som är rökelse av dessa infödingar, och även harts och många andra parfymer.
Lagunen var stor och djup, så att ett fartyg med höga sidor kunde segla på det, alla laddade med en oändlighet av män och kvinnor klädda i fina plymer, gyllene plaketter och kronor .... Så snart de på flotten började brinna rökelse, tände de också eldhav på stranden, så att röken gömde dagens ljus. Vid denna tid de klädde arvtagare till hans hud, och smorde honom med en klibbig jord som de placerade guldstoft så att han var helt täckt av denna metall. De placerade honom på flotten ... och vid hans fötter de placerat en stor hög med guld och smaragder för honom att ge till sin gud.
I flotten med honom gick fyra huvudsakliga ämne hövdingar, dekorerad i plymer, kronor, armband, hängsmycken och ringar öra alla av guld.
Även de var nakna, och var och en transporteras sitt offer .... När flotten nått mitten av lagunen, tog de en banderoll som en signal för tystnad. Den förgyllda indiska sedan ... [Kastade] ut alla högen av guld i mitten av sjön, och de hövdingar som hade följt honom gjorde samma på sina egna konton. ... Efter detta sänkte flaggan, som hade varit upp under hela tiden att erbjuda, och som flotten gått mot stranden, började skrika igen, med rör, flöjter, och stora grupper av sångare och dansare. Med denna ceremoni den nya härskare var emot, och blev erkänd som herre och kung.
Den Muisca städer och deras skatter sjönk snabbt till conquistadorerna . Bedömning av sitt nyvunna territorium, insåg spanjorerna att - trots den mängd guld i händerna på indianerna - det fanns inga gyllene städer, eller ens rika gruvor, eftersom Muiscas fått alla sina guld i handeln. Men samtidigt började den spanska höra historier om El Dorado från fångas indianer, och de riter som brukade äga rum på lagunen i Guatavita.
El Dorado appliceras på en legendarisk berättelse där ädelstenar hittades i fantastisk överflöd tillsammans med guldmynt. Begreppet El Dorado genomgått flera transformationer, och så småningom räkenskaperna för föregående myten var också i kombination med de legendariska staden. Den resulterande El Dorado lockas europeiska upptäcktsresande i två århundraden.
Bland de tidigaste berättelserna var den höra av Diego de Ordaz är löjtnant Martinez, som påstod sig ha räddats från skeppsbrott, befordras inlandet och underhållas av "El Dorado" sig själv (1531).
I 1540 Gonzalo Pizarro , den yngre halvbror av Francisco Pizarro var gjorde guvernör varifrån de Quito i norra Ecuador . Strax efter att ha tagit ledningen i Quito, lärde Gonzalo från många av de infödda i en dal långt österut rik på både kanel och guld. Han gick samman 340 soldater och ca 4000 infödingar i 1541 och förde dem österut nedför Rio Coca och Rio Napo . Francisco de Orellana , Gonzalo brorson, åtföljd sin farbror på denna expedition. Gonzalo sluta efter många av de soldater och infödda hade dött av hunger, sjukdomar och återkommande attacker av fientliga infödingar. Han beordrade Orellana att fortsätta nedströms, där han så småningom gjorde det till Atlanten , upptäcka Amazonas (som heter Amazon på grund av en stam av kvinnliga krigare som attackerade Orellana män med på sin resa.)
Andra expeditioner bland annat att av Philipp von Hutten (1541-1545), som ledde en utforskar part från Coro vid kusten i Venezuela , och Gonzalo Jiménez de Quesada , att guvernören i El Dorado , som startade från Bogotá (1569).
Sir Walter Raleigh , som återupptog sökandet i 1595, beskrev El Dorado som en stad på sjön Parime långt uppför Orinocofloden i Guyana . Denna stad på sjön var märkt på engelska och andra kartor till dess existens var vederlagts av Alexander von Humboldt under hans Latinamerika expedition (1799-1804).
I mytologin av Muisca Idag utgör guld (Mnya) den energi som finns i treenighet Chiminigagua , som utgör den kreativa kraften i allt som existerar. Chiminigagua är tillsammans med Bachué , Cuza , Chibchachum , Bochica och Nemcatacoa , en av skaparna av universum.
Samtidigt namnet El Dorado kom att användas metaforiskt av något ställe där man kunde bli rik snabbt vunnit. Det gavs till El Dorado County, Kalifornien , och att städer i olika stater. Det har också varit anglicized att det enda ordet Eldorado.
I litteraturen är ofta anspelning göras till beskrivningen, kanske den mest kända referenser som de i Miltons Paradise Lost (bok XI. 408-411) och Voltaire : s Candide (chs. 18, 19). "Eldorado" var titeln och föremål för en fyra-strof dikt av Edgar Allan Poe . I 1966 John Wayne-film El Dorado , är de flesta av Poes dikt reciteras av karaktären smeknamnet Mississippi och texter i filmens titel låt.
El Dorado är också refereras i Joseph Conrad : s novell Heart of Darkness . Inom Conrads arbete, Eldorado Exploring Expedition resor in i djungeln i Afrika på jakt efter erövring och skatt, bara för att möta en för tidig död.
El Dorado är också ibland används som en metafor för att representera en ultimata priset eller " Holy Grail "som man skulle kunna tillbringa sitt liv söker. Det skulle kunna representera den sanna kärleken, himlen, lycka eller framgång. Det används ibland som ett talesätt för att representera något mycket eftertraktade som kanske inte ens existerar, eller åtminstone, kanske inte någonsin hittas. Sådan användning är uppenbart i Poes dikt "El Dorado".
El Dorado är också ibland används som en metafor för att representera en ultimata priset eller " Holy Grail "som man skulle kunna tillbringa sitt liv söker. Det skulle kunna representera den sanna kärleken, himlen, lycka eller framgång. Det används ibland som ett talesätt för att representera något mycket eftertraktade som kanske inte ens existerar, eller åtminstone, kanske inte någonsin hittas. Sådan användning är uppenbart i Poes dikt "El Dorado".
I detta sammanhang bär El Dorado likheter med andra myter som Fountain of Youth och Shangri-la . Den besvikelse sidan av den ideala strävan metafor får företrädas av Helldorado, en satirisk smeknamn ges till Tombstone av en långsam gruvarbetare som klagade på att många av hans yrke hade rest långt för att hitta El Dorado, bara att avveckla diska på restauranger.
Werner Herzog är film, Aguirre, Guds vrede , utforskar även El Dorado metafor. Huvudpersonen, Lope de Aguirre , är historiskt baserad, men är egentligen en blandning av Aguirre och Francisco Orellana , som nämns i det historiska avsnittet ovan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar