Boden (samiska: Suttes, finska: Puuti) är en tätort i Norrbotten och centralort i Bodens kommun i Norrbottens län.
Historia:
Ursprungligen var Boden en kyrkby i Överluleå socken. Ibland har namnet Överluleå använts synonymt med Boden. Första skriftliga benämningen på Boden är Bodebyn år 1539 i en riksskattelängd. År 1543 hade Bodebyn sju hemman. Sedan tidigare fanns samer bosatta på platsen.
Överluleå kyrka började byggas 1827 och därmed var centrum flyttat till Bodträsket från Heden. Nedanför kyrkan etablerades en liten kyrkby. Syftet var att befolkningen skulle ha någonstans att bo under gudstjänstbesöken.
Sedan slutet av 1800-talet är staden den viktigaste knutpunkten för järnvägen i landets nordligaste delar. Järnmalm från brytningarna i Kiruna och Malmberget transporteras genom Boden, där de antingen fraktas till stålverket i Luleå eller lastas i fartyg för vidare transport. Även Haparandabanan utgår från Boden. Stambanan genom övre Norrland till Bräcke förbinder orten med de södra landsdelarna. Banan byggdes under perioden 1883-1894, och elektrifierades 1939-1942. Den är både mycket mer kurvig och har större lutningar än som tillåts för nybyggda järnvägar. Medelhastigheten är endast 85 kilometer per timme trots en mängd förbättringar sedan banan byggdes, varför just denna sträcka tar mycket lång tid av en nattågsresa från exempelvis Göteborg.
Boden fick stadsrättigheter år 1919.
Boden var bas för Övre Norrlands försvar ända fram till 1990-talet. Hela 13% av Sveriges försvar var stationerat på Bodens garnison, I19. Livet på orten präglades länge främst av arbete i garnisonen. Även garnisonssjukhuset var en stor arbetsgivare fram till dess att all verksamhet flyttades till Sunderby sjukhus. Till sevärdheterna hör Bodens fästning - Rödbergsfortet, ca 5 km väster om Boden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar