Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

torsdag 24 februari 2011

Most. (Tjeckien)

De flesta ( tjeckiska uttal: [mest] , tyska : Brux ) är en huvudstad stad i de flesta distrikt , beläget mellan tjeckiska centrala bergen och Erzgebirge , ca 77 km (48 miles) nordväst om Prag längs Bilina River och sydväst av Ústí nad Labem .

Namnet flesta betyder "bro" i tjeckiska . Staden fick sitt namn efter det system av broar över träsk, som låg på detta område i 10: e talet. Den tyska namn för de flesta är Brux (som kommer från tyska ordet för "bro", Brücke ).

Den latinska chronica Boemorum nämner en slavisk bosättning under Gnevin slott kallas Gnevin Pons (tjeckiska: Hněvínský mest ) i 1040. Genom träsk där ledde ett handelsfartyg på väg från Prag till Freiberg . Nätverket av träbroar byggdes för att erbjuda bekväma passager genom detta territorium. Hneva från Hrabisic dynastin etablerat ett militärt fäste för att skydda husvagnar. Enligt detta fäste byn som skulle bli mest utbyggda.


I 1227 Kojata , den sista av Hrabisics, passerade sin egendom till klostret i Knights of the Cross. Sedan 1238 den kungliga staden ägdes av Přemyslids och det blev en rik stad med många kyrkor. Det Bohemian kungar Otakar II , Johannes av Luxemburg och Karl IV ges alla flesta stadsrättigheter. I 14: e århundradet, på grund av kolonisering , blev staden främst tyska befolkade och kallas Brux.

Under den 15: e och 16-talen staden drabbades av flera bränder. Ca. 1517, återuppbyggnaden började staden grunden till flera viktiga anläggningar, inklusive den nya dekanus kyrka och renässansen stadshuset.

Under trettioåriga kriget , staden var ockuperat av svenska trupper. Både i de tidiga åren och under de sista åren av kriget den intogs av list. På liknande sätt slottet Hněvín tillfångatogs. Efter trettioåriga kriget, staden förlorade mycket av sin ekonomiska och politiska betydelse.
Under andra hälften av 19th century industri och gruvdrift fram, och år 1870, en järnvägslinje byggdes. Entreprenad ingår socker verk, porslin fabrik, stål verk, bryggeri , och grundandet av stadsmuseet. År 1895 staden påverkades av kvicksand som svalde flera hus, bland annat några av sina passagerare. År 1900 RICO anläggning för påklädning material konstruerades. År 1901, en elektrisk spårvagn linje kopplade Brux med Kopitz upp till Johnsdorf . Den mest moderna teater av sin tid inom Österrike-Ungern öppnades i Brux 1911. Byggandet av en unik dammen i Kreuzweg 1911 till 1914 löste stadens problem med dricksvattenförsörjningen.

Den 15 december 1942, började Brux produktionen av Ersatz bränsle syntetiserade från brunkol ( tyska : Braunkohle ) vid Sudetenländische Treibstoffwerke AG (STW) Maltheuren växt , och en underläger av Sachsenhausen som tvångsarbete . Stalag IV- C (Wistritz bei Teplitz) var på "Sudentenland Treibstoff Werke", Brux var och upprepade gånger bombat under Oil kampanjen av andra världskriget . Post-War, Mest återställdes till Tjeckoslovakien och efter utvisningen av tyskar efter andra världskriget (främst 1946), tjecker ersättas tyskarna.

Efter 1964 processen med att "flytta" staden började. Under 1960-talet, historiska centrum Merparten totalförstördes att göra plats för den växande brunkol gruvor, en process som varade fram till 1970. I processen ingick att förstörelsen av många historiska monument, inklusive ett bryggeri med anor från 15: e århundradet och en teater konstruerad 1910 av Alexander Graf , en wiensk arkitekt som ritat många teatrar i hela Centraleuropa , inklusive de i Ostrau och Laibach . En byggnad var dock bevarade: den gotiska kyrkan antagandet av Jungfru Maria , som byggdes mellan 1517 och 1594 och ritades av Jakob Heilmann av Schweinfurt . I 28 dagar var det flyttades med tåg till den nya staden, 841 meter bort, till ett pris av ungefär 30 meter per dag. Denna byggnad nämndes i Guinness World Records som den tyngsta byggnaden någonsin gått på hjul.

1 kommentar:

Anonym sa...

I denna stad föddes min farfar 1870. Han kom till Sverige 1905. Jag skulle gärna vilja se denna ort om det nu finns något av det gamla kvar.