Market Harborough är en köping i den Harborough distriktet Leicestershire , England . Den har en befolkning på 20.785 och är den administrativa högkvarter Harborough District Council.
Det sitter i Northamptonshire-Leicestershire gränsen. Staden var tidigare vid ett vägskäl för både väg-och järnvägstrafik, men det A6 nu förbi staden i öster och A14 som bär öst-västliga trafiken 6 miles (9,7 km) i söder.
Staden betjänas av East Midlands Tåg med direktförbindelser till Nottingham , Derby och St Pancras International . Tågtrafiken till Rugby och Peterborough slutade 1966.
Market Harborough ligger i ett område som tidigare var en del av Rockingham Forest , en kunglig jakt skog som används av medeltida monarker som börjar med William I. Rockingham Road fått sitt namn från skogen. Skogens ursprungliga gränser sträckte sig från Market Harborough genom till Stamford och uppslukas Corby , Kettering , Desborough , Rothwell , Thrapston och Oundle .
Market Harborough ligger i ett område som tidigare var en del av Rockingham Forest , en kunglig jakt skog som används av medeltida monarker som börjar med William I. Rockingham Road fått sitt namn från skogen. Skogens ursprungliga gränser sträckte sig från Market Harborough genom till Stamford och uppslukas Corby , Kettering , Desborough , Rothwell , Thrapston och Oundle .
I mitten av staden domineras av torn av St Dionysius Kyrka som reser sig direkt från gatan, eftersom det inte finns någon kyrkogård. Den byggdes i gråsten i 1300 med kyrkan själv en senare byggnad på cirka 1470. Intill kyrkan står den gamla Grammar School, en liten trä byggnad från 1614. Bottenvåningen är öppen, vilket skapar en saluhall område och det finns ett enda rum på första våningen. Det har blivit en symbol för staden. Den närliggande torget är till stor del bilfria och omgiven av byggnader av varierande stilar. Den övre änden av High Street är bred och innehåller mest oförstörda georgianska byggnader.
Market Harborough har två byar inom dess begränsas: Great Bowden ligger på en kulle ett par kilometer från centrum, Little Bowden är mindre än en halv kilometer från centrum. De tre centra har till stor del smält samman genom band utveckling och utfyllnad, men Great Bowden fortsätter att behålla en stark by identitet.
Domedagsboken poster Bowden som en kungsgård organiserad i tre herrgårdar. Befolkningen bodde i tre byar, Great Bowden, Arden och Little Bowden. Herrgård Harborough nämns första gången år 1199 och 1227 då det kallades "Haverberg". Det är troligt att Harborough bildades ur kungsgård i avsikt att göra det en plats för hantverkare och en marknad när en ny motorväg mellan Oxendon och Kibworth inrättades för att hjälpa länka Northampton och Leicester. Ett kapell tillägnat Sankt Dionysius byggdes på linjen, St Mary i Arden behålls medan Parish Church status.
Namnet Harborough sannolikt härrör från den anglosaxiska "haefera-beorg" eller havre backe. En marknad grundades av 1204 och har hållits på en tisdag ända sedan 1221. Transaktionerna folk Harborough hade stora Tofts eller meter gård på baksidan av deras egendom där varor har gjorts och lagras. Många av dessa varv kvar men har delats ner deras längd under åren för att ge fasad till High Street.
Tornet av Harborough kyrkan inleddes 1300 och avslutades i 1320. Det är en broache spira, som vilar på väggarna i tornet, och är tidigare än infälld spiror som reser sig bakom ett fyrkantigt torn som på Great Bowden. Genom 1382 byn Arden övergivits, även om kyrkan var i bruk under några år. I 1470 huvuddelen av Harborough kyrkan stod färdig. En öppen bäck rann ner High Street. Staden Estate skapades och sköts av ett organ i Feoffees väljs av stadsborna, för att hantera bland annat de öppna fälten som omger staden, från vilken Likviden användes för en rad olika syften. Från 1570 staden Estate ägde flera fastigheter inom staden.
Harborough tänkte nationellt i engelska inbördeskriget i juni 1645, då det blev högkvarter för kungens armé. I Harborough, kung beslutade att konfrontera parlamentariska styrkor som slagit läger nära Naseby men slaget vid Naseby visade sig vara en avgörande seger för parlamentet under ledning av Oliver Cromwell . Harborough Chapel blev en tillfällig fängelse för de tillfångatagna styrkorna. Cromwell skrev ett brev från "Haverbrowe, 14 JUNI 1645" till talmannen i underhuset, William Lenthall , tillkännager seger.
En oberoende kyrkan var etablerad i Harborough området till följd av 1662 års av Enhetlighet och ett möte House byggdes Bowden Lane 1694.
Under 18th century virket lera och halm byggnader i staden var till stor del ersatts med tegelbyggnader. Efter vägarna var turnpiked och regelbundet repareras (gör rullande trafik lättare året runt) Harborough blev en mellanstation för tränare på vägen till London från North West och Midlands. I 1776 den öppna områden av stor Bowden tilldelades enskilda ägare och inhägnade med planterade häckar, följt av dem i Little Bowden år 1780.
I den 19-talet, ökande tunga trafiken på vägarna turnpike ledde till klagomål. En plan för en kanal från Leicester att ansluta sig till London till Birmingham var kanalen diskuterat men så småningom förbi staden och en filial kanalen sänktes från Foxton till Harborough med kajer på galge Hill och Great Bowden. Harborough Wharf, norr om staden, blev en distributionscentral för kol och majs. En gas Företaget bildades år 1833 att göra och distribuera gas. John Clarke och Sons of London byggde en fabrik för spinning kamgarn och senare göra mattor. Andra utvecklad industri var ett tegelbruk, bryggeri, Wheelwright / Coachworks och brittiska Lim och kemikalier verk av kanalen vid galge Hill. På 1830-talet en union av församlingar runt Market Harborough bildades för att sköta de fattiga och ett fattighus byggdes 1836 på platsen för St Luke's Hospital. År 1841 Thomas Cook som var en trä Turner och möbelsnickare i staden organiserade den första gruppen resa med tåg från Leicester till Loughborough och fortsatte med att hittat den resebyrå som bär hans namn.
Market Harborough blev ett centrum för rävjakt med stövare under 19th century när herr Tailby av Skeffington Hall etablerat en jakt i sydöstra Leicestershire 1856. Landet mellan Billesdon och Harborough ansågs svår, där hoppar de specialdesignade oxen staket. Hans jakt dagbok erkänns som ett viktigt dokument i historien om jakt. Jakten var döpas om Fernie efter en efterföljande Master.
Grand National Hunt Steeple Chase hölls i söder väster om staden i 1860, 1861 och 1863. Denna ras och mötet så småningom utvecklats till Cheltenham Festival och arrangörerna var en del av grundandet av den organiserade steeplechasing genom Grand National Hunt kommittén.
Byggandet av Leicester-Rugby järnvägen år 1840 hade en katastrofal effekt på coaching trafiken genom staden. En järnväg inte tjäna staden fram till 1850 med en länk till Rugby men detta följdes snabbt av länkar till Leicester och London 1857 och till Northampton 1859.
År 1850 William Symington , köpman i staden upprättat en en fabrik för att göra ärtmjöl. Hans bror Jakob utvecklat ett sybehör och vistelse gör affärer och 1876 hans söner förvärvat den gamla mattan fabriken för att göra korsetter . De expanderat genom ytterligare tre våningar i 1881 och sedan byggde en ny fabrik motsatt Church Square år 1884 som fortfarande i dag som rådet kontor, bibliotek och museum. På 1890-talet Harborough Rubber Company, vävstolar träklackar och Caxton Die Casting verk etablerades. Ett garveri byggdes på mark som gränsar till Commons.
Det skedde en snabb expansion i stadens befolkning från 4.400 år 1861 till 7.700 år 1901. Detta hade skett på bekostnad av levnadsvillkoren med svår överbeläggning i gamla stan .. Rader av stugor hade byggts i varv av äldre hus med gemensamt tillträde till vatten och avfallshantering. Public Health Act av 1875 krävs lokala myndigheterna att genomföra byggregler, eller stadgar, som insisterade på att varje hus ska vara sig själv, med egen sanitet och vatten. År 1883 ett nytt system för avlopp lades och kranvatten levereras från brunnar i Husbands Bosworth . Ytterligare bostadsområden har utvecklats - den nya Harborough gården utanför Coventry Road och Northampton Road gården mellan Nithsdale Avenue och Caxton St.
År 1888 Little Bowden socken flyttades från Northamptonshire till Leicestershire och efter kommunallagen från 1894, Urban District Council var en bildats för Market Harborough, som omfattar staden och socknarna Lilla och Stora Bowden. Olika system har genomförts för att förbättra staden. Det förvärvade gasbolaget och byggde en badhus. Det förvärvade mark för uppförande av Abbey Street år 1901 som eliminerade flera ockuperade gård Coach and Horses Inn och gjort det möjligt att bygga en brandstation på nya Street 1903. Under samma år en ny kreatursmarknad öppnades mellan Springfield Street och floden på 12 tunnland (49.000 m 2 ) av mark, så att boskap och marknader får som ska raderas från gatorna. År 1905 rådet köpt mark på Great Bowden och Lilla Bowden för rekreation grunder.
År 1919 fanns det fortfarande cirka 150 bostäder identifierats som otjänligt boning mest i varv och domstolar Harborough och det fanns ett identifierat behov av 300 nya hus. Fastigheter norr om staden valdes och ett system för 98 bostäder att hyra utvecklades som Bowden Fields Estate. Efter införandet av lånesubventioner, över 100 bostäder byggdes och en vidareutveckling av 72 hyresbostäder ägde rum. Genom 1928 cirka 400 hus hade byggts sedan 1918, 164 av rådet. En stor förbättring ägde rum från 1930 med förvärv av mark mellan Northampton Road och Farndon Road. Detta gjorde det möjligt att bygga Welland Park Road (som gjorde East West trafiken att gå förbi centrum), tillhandahållande av 100 bostäder att hyra längs Welland Park Road och 52 i Walcot Vägen till nya bostäder åkande i den gamla gården hus, tomter för privata bostäder, layouten i Welland Park och byggande av Welland Park School .
En Saluhallen öppnades i västra delen av Cattlemarket 1938, ersätter marknadsstånden på torget på tisdagar och lördagar.
Efterkrigstiden såg en annan brist på bostäder och cirka 600 personer på väntelistan för subventionerade bostäder. Rådet utvecklat en 100 bostad förlängning av Bowden Fields Estate av 1949 och förvärvade 140 tunnland (0,57 km 2 ) av mark i söder väster om staden för att ta itu med problemet. En ny sydlig Estate var planerad att rymma 700 bostäder, köpcentrum, skola och fritid mark. Rådet som första tillfartsvägar uppkallad efter personligheter i slaget vid Naseby eftersom dessa områden korsades av båda arméerna den 14 juni 1645. En minnestavla registrerar nu händelserna och invigdes av Margot HB Lenthall den 1 februari 1951 vid invigningen av boet utveckling. Cirka 150 bostäder byggdes för uthyrning med övriga fastigheter tillgängliga för privata byggnad. Den sista fasen i utvecklingen skedde under 1980-talet.
År 1950 kanalen bassängen var mötesplatsen för en vecka lång National Festival av båtar, den första festivalen anordnades av inre vattenvägar Association och markerar början för återupplivandet av kanalen nätverk för fritidsbruk. Det gamla bryggeriet sajt förvärvades för en busstation år 1951 och 1958 en viktig parkeringsplatsen öppnades på Commons och ytterligare parkeringsplatser etablerade på 1960-talet för att hantera den ökande efterfrågan. Förslag till utveckling av ett industriområde på Riverside och Rockingham Road godkändes år 1962 och området utvecklades under 1960-talet.
Efter allvarliga översvämningar i centrum den 2 juli 1958, var en flod lättnad system påbörjats och flodbädden rätades och fördjupades.
År 1968 mitt i Market Harborough förklarades som naturskyddsområde . Viktiga framsteg är utvecklingen av huvudkontoret för Golden Wonder skarpa beslutsfattare, och rivningen av den gamla Symington fabriken i Adam och Eva Street för ombyggnationer som Eden Court butiker och lägenheter.
Under 1970-talet, förslag utkast gjorda för en inre lättnad vägen för att undvika trafikstockningar i centrum. Det var dock avslogs till förmån för en kringfartsled utanför staden.
År 1980 Symingtons Factory på Church Square var ombyggnad som stadsdelsförvaltning kontor, bibliotek och museum. Planer på en A6 by-pass godkändes av Institutionen för transporter under 1980-talet och 5 miles (8,0 km) på väg kostar £ 9,5 miljoner invigdes i juni 1992. Dessutom har förslag om en ny öst-västlig länk väg ( A14 ) mellan A1 och M1 och en rutt identifierades 10 miles (16 km) söder. Den öppnades sommaren 1991. Öppnandet av dessa vägar har minskat betydligt volymen av tunga lastbilar som passerar genom centrum.
Associerade förbättringar av stadskärnan ägde rum som en del av en "by-pass Demonstrationsprojekt" avslutades 1994. Detta innefattade omfattande re-bana och nya gatumöbler att göra stadskärnan mer fotgängarvänliga medan genomfartstrafik med 20 mph (32 km / t) hastighetsgräns.
År 1993 den tidigare boskapsmarknad, station, Saluhallen och flera fastigheter intill den gamla posten och Peacock Hotel var bussen åter utvecklas till en ny gågata köpcentrum som heter St Mary's Place. Detta inkluderade en Sainsburys stormarknad.
En vandringsled och cykelväg längs kanalen att Foxton blev en del av National Cycle Network Route 6. Stigen fortsätter söderut efter Brampton Valley Way en lång och smal rekreationsområde för sträckan av den tidigare järnvägen till Northampton.
Canal Basin var restaurerat till ett båtliv som kallas för unionen Wharf. Denna består av workshops, restaurang, studios och lägenheter. Det finns bostäder båtplatser och kanalbåtar kan hyras.
En cykel och gångbanan längs floden genom staden skapades kallas Millennium Mile och länkar Welland Park med järnvägsstationen. Under 2007 Welland Park tilldelades Grön Flagg Award status och under 2008 en ny stor lekplats invigdes.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar