Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

torsdag 22 april 2010

Här kan du semestra om fem år.

Är detta framtidens drömsemester?
Fritt svävande i ett gigantiskt luftskepp.
London-New York på 37 timmar.
Eller London-Shanghai på 90 timmar.
Och bo i egen lägenhet ombord.
Än så länge är det bara en vision som London-baserade Seymourpowell tagit fram och som sydkoreanska Samsung direkt nappade på.
Samsung, megastora inom såväl varvs- som elektronikindustrin, anser att konceptet låter fullt genomförbart. Kanske redan så snart som 2015.
Designdirektören Seung min Kim skriver i ett pressmeddelande från Samsung:
”Även om det än så länge bara är ett koncept, har designteamet hos Seymourpowell utvecklat ett detaljerat och genomförbart projekt om vi bara håller oss till de tekniska specifikationerna.”
Kräver sex piloter
Spänn fast säkerhetsbältena och ta till er följande fakta om det som går under arbetsnamnet AirCruise:
Luftskeppet blir 265 meter högt.
Det kommer att väga lika mycket som en tom jumbojet.
Sex piloter och tekniker ska sköta ”spakarna” medan övriga 14 i besättningen servar gästerna.
Max 80 passagerare.
Bar, restauranger och en utomhus utkiksplats (när skeppet är på låg höjd).
4 duplex-lägenheter, en penthouse-lägenhet och fem mindre lägenheter ryms ombord.
Marschhöjden blir 4 000 meter.
Marschfart kommer att ligga mellan 100 och 150 km/tim.
Enorma solpaneler ska sörja för energin ombord.
Vätgas ska få jätteluftskeppet att lyfta.
”Behaglig resform"
Nick Powell, designchef hos Seymourpowell, tror benhårt på idén.
– Detta kommer att bli en långt mera behaglig resform, kopplad till passagerare som vill använda semestern till något annat än att ta sig från A till B på snabbast möjliga sätt, säger Talbot till VG Nett.
Slagordet för AirCruise är också klart: ”Slow is the new fast”.
Inget lågpris
Designgänget på Seymourpowell vill helt enkelt hitta ett framtida alternativ till det vi i dag känner som trånga flygplan, överfyllda semesteranläggningar och stressiga storstäder.
Återstår att se om Samsung gör slag i saken redan 2015.
Undrar ni vad en biljett kommer att kosta? Så långt har man verkligen inte kommit.
Men billigt blir det inte.


Inga kommentarer: