São Paulo är den största staden i Brasilien, Den största och rikaste stad på södra halvklotet och Latinamerika, världens 7: e största storstadsområde, Och folkrikaste stad korrekt i västvärlden. Staden är huvudstad i den delstaten São Paulo, Den mest folkrika brasilianska delstaten. Namnet på staden utmärkelser Saint Paul. São Paulo utövar ett starkt regionalt inflytande inom handel och ekonomi samt konst och underhållning. São Paulo anses vara en Alpha World City.
Staden har många kända landmärken, såsom Museu Paulista göra Ipiranga, den gotiska Metropolitan Sé Domkyrkan, São Paulo Museum of Art (MASP), den Monumento a Bandeira Portugisiska till Monument till flaggan och Niemeyer s Ibirapuera komplexa Bienal, planetarium och museer, och på senaste Estaiada bro i den södra sidan. Paulista Avenue i Midtown är det viktigaste finansiellt centrum i landet och Sydamerika.
Staden är hem till São Paulo-börsen eller Bovespa, de framtida marknaderna, och spannmålsmarknaden börserna. São Paulo har varit hem för flera av de högsta skyskrapor i Brasilien, Inklusive Mirante do Vale Building och Itália Building. Med en uppskattad befolkning på 11.037.593 invånare inom ett område av 1.523 kvadratkilometer (588,0 ²), São Paulo är den folkrikaste stad väl i Amerika, 6. Störst i världen samt folkrikaste i Södra halvklotet. Staden ligger också i centrum för den hårt urbaniserade São Paulo huvudstadsregionen med en beräknad 19.889.559 människor i 2009 över 7.944 kvadratkilometer (3,067.2 ²), är den största huvudstadsregionen i nationen. Beroende på vilken definition som används är i São Paulo huvudstadsregionen rankas som den näst folkrikaste i Nord-och Sydamerika.
Folk från staden São Paulo kallas paulistanos, Medan paulistas utser någon från hela São Paulo staten, inklusive paulistanos. Stadens Latin motto, som har delat med slagskeppet och hangarfartyget fått sitt namn efter det, är Icke Ducor, duco, Vilket kan översättas som "jag är inte lett, jag bly."
En känd smeknamn för staden är "Sampa". São Paulo är också känd för sitt opålitliga väder, storleken på dess helikopterflotta, arkitektur, Gastronomi, och många skyskrapor. Den São Paulo / Guarulhos International Airport driver många inhemska och internationella flygningar.
Den första kustsamhälle i Brasilien, São Vicente grundades 1532. Det var den första permanenta portugisiska kolonin i Nya världen. Tjugotvå år senare Tibiriçá Chief och Jesuit missionärer Manuel da Nóbrega och José de Anchieta grundade byn São Paulo dos Campos de Piratininga 68 kilometer (42MI) Inåt landet från São Vicente, den 25 januari, 1554. De präster etablerat en uppdrag vid Colegio de São Paulo de Piratininga, Som syftar till att omvandla Tupi-Guarani inhemska brasilianare till Katolska tro, samt göra det lättare för den portugisiska kronan att pröva dem. Anchieta sägs ha dödat en infödd, vilket ger ett mått av protest från indiska människorättsgrupper mot hans kanonisering av Vatikanen. Jesuiterna senare också ofta i strid med de portugisiska myndigheterna, främst Marquês de Pombal som slutligen utvisade dem från Brasilien för att skydda konverterade infödingar i sina uppdrag. Beläget strax utanför Serra do Mar klippor, ovanför hamnstaden Santos, Och nära Tietê River den nya lösning blev naturlig ingång från sydöstra kusten till den stora och bördiga högplatån i väst som senare skulle bli den rikaste brasilianska delstaten.
São Paulo blev officiellt en stad 1711. I den 19-talet upplevde en blomstrande ekonomiskt välstånd, åstadkommas genom kaffeexport och som sändes utomlands från hamnen i den närliggande staden Santos. Efter avskaffandet av slaveriet 1888 och vågor av invandrare från Portugal, Italien, Spanien och andra europeiska länder emigrerade till São Paulo för att "bleka loppet", som Luso-brasilianska myndigheterna fruktade Brasiliens svarta befolkningen skulle växa betydligt mer än de andra samhällets grupper. Många av dem beviljades mark som incitament att invandra och en del arbetade i en kontraktsarbetare mode på den enorma kaffe odlingar etablerade i den stat. Nykomlingar och deras ättlingar hamnade "göra Amerika", som de sa i italienska och portugisiska och några av Brasiliens största företagare har italienska, portugisiska och tyska efternamn, till exempel Mattarazzo, Diniz, och Mueller. I början av 20th Century hade kaffe cykel rasade redan på grund av, bland andra faktorer, en kraftig nedgång i de internationella kaffepriserna. Med Wall Street kraschen 1929, Kaffe baroner började förlora sitt inflytande och status. Många begick självmord och Paulistan ekonomi såg för andra alternativ, exempelvis sockerrör plantering och produktion av alkohol. Med de svårigheter som uppstår genom Andra världskriget när industrialiserade objekt skulle vara svårare att nå Brasilien, och efter de nationella begynnande trend av import-substitution, började São Paulo industrialisera sig för inhemska konsumtion. Brasilien har redan visat ett mönster av stor import av mest fashionabla och industri-tillverkade produkter från Europa, som bibehölls långt in på sena nittonhundratalet, och skapat enorma handelsunderskott trots lika stora och lukrativa kaffe och exporterar socker.
Lokala entreprenörer började då att investera i industriell utveckling São Paulo, locka till sig nya kontingenter av invandrare till staden, främst Italienare. Förutom att Européer, Japanska och Syriska och libanesiska invandrare kom i stort antal under första halvan av det 20th århundradet. Längs den 20: e talet, lockade den blomstrande ekonomin i staden också enorma vågor av invandrare från de fattigaste regionerna i Brasilien, som Nordöstra. São Paulo på en fortsatt hög ekonomisk tillväxt sats genom 1920-talet, driven av inbördes strömmar av invandring, snabba industrialiseringen och investeringar. I början av 1920-talet Sampaio Moreira bygga nått en aldrig tidigare skådad 14 berättelser, och i slutet av årtiondet Martinelli Building uppnått mer än dubbelt så hög. Odling flottor bilar och diesel bussar får horder av tjänst arbetstagare pendlar från sitt avlägsna hem till jobb i stadens centrum. På grund av konkurrens med många andra brasilianska städer, som ibland ger skattefördelar för företag att lokalisera fabriker där, São Paulo viktigaste ekonomiska verksamhet vänster gradvis sitt industriella profil till förmån för tjänstesektorn i sena 20th century. Staden är hem för ett stort antal lokala och internationella kontor banker, advokatbyråer, multinationella företag och konsumenttjänster. Även ett modernt ansikte hade uppstått i São Paulos bättre områden för 1930-talet var större portioner stort sett oförändrad. São Paulo hade saknat någon stadsplan före 1889 och ingen zonindelning Lagen antogs förrän 1972. Faktiskt långt in på 20th Century stor del av staden behållit en kolonial aspekt, med smala obelagda gator, slitna byggnader, och några gamla kyrkor av jesuiternas och franciskanska stilar.
Staden bombades under Revolutionen 1924. Mellan 1920 och 1940 befolkningen mer än fördubblats och uppgick till 1,3 miljoner. Även om Rio de Janeiro själv hade vuxit avsevärt under denna period, släpade São Paulo på endast 460.000 invånare och skulle hoppa framåt inom två decennier. Under 1939-1945 ingenjören-borgmästaren Francisco Prestes Maia byggt flerfiliga Avenida 9 de Julho och breddades många andra gator, trots motstånd från fördrivna invånare. Genom 1947 den nya stjärnan i São Paulos skyline var i São Paulo State Bank byggnad, och, med början i Mário de Andrade Stadsbibliotek, stadens arkitektur lämnat den korta tid som Art Deco design. Genom 1950 São Paulo vuxit till en storstad på 2,2 miljoner euro jämfört med Rio 2,4 miljoner men ett decennium senare São Paulo ledde med 3,7 miljoner till Rio 3,3 miljoner vilket stelnar sitt rykte som en av världens mest dynamisk städerna. Berömd arkitekt Oscar Niemeyer lockades från Rio att utforma den slingrande kurvor Copan Building, och Itália Building blev dess mäktiga granne. De fantasifulla São Paulo konstmuseum (inleddes 1956 och avslutades 1968) byggdes under det skede av Avenida 9 de Julho och åtta banor Avenida Paulista. På 1960-talet São Paulo kom att omfatta nästan hälften av befolkningen i Delstaten São Paulo (Brasilien folkrikaste stat) och står för omkring en tredjedel av landets totala industriell sysselsättning. Eftersom bilar höll på att bli ett São Paulo familj häftning, var motortrafikleder som byggdes längs kanaliserad Tietê och Pinheiros floderna i 1967, och Bandeirantes motorvägen som tillgång till stadens centrum. Highway expansionen fortsätter att vara en pågående process eftersom vägar utmed floderna är bland de tyngsta som används i landet. Kunde dock inget mått av riksväg konstruktion och gata bredda mer än kortfattat lindra outhärdliga trafikstockningar. Uppförande av en tunnelbana inleddes i slutet av 1960-talet i hopp om att förbättra situationen, och nya tunnelbanelinjer fortsätta att utvidgas och läggas till.
Den historiska centrum dragit med återlämnande av stadens regering och ankomsten av privata universitet även företag fortsätter att flytta till nya uppsving stadsdelar såsom Itaim och Berrini. São Paulo hävdar också att locka fler besökare (för det mesta, men inte längre uteslutande, för företagen) än Rio de Janeiro, vilket vittnar om den intensiva rivaliteten mellan de två metropolerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar