Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

torsdag 21 april 2011

Gregory Laferrere (Buenos Aires)

Staden Gregorius av Laferrere -eller helt enkelt Laferrere - är en stad och järnvägsstation väster om Gran Buenos Aires , Argentina .
Beläget i centrum av La Matanza , som är dess folkrikaste stad och 24 km från centrum av staden Buenos Aires .


Epicentrum av staden ligger på norra sidan av järnvägen stationen och har en kommunal kontor, två polisstationer och högkvarter för Aero Club Argentino, ansåg toppen av denna verksamhet i Argentina. Layouten av staden är som ett rutnät ( schackbräde ) bara klippa av två diagonaler.
Staden upptar 21,8 km ².
Bland olika underavdelningar projekt i La Matanza, frågade Laferrere Gregory var har en separat parti, som även skulle omfatta Isidro Casanova Nord-och Rafael Castillo .

Gregory Laferrere grundades den 4 maj av 1911 .
Don Pedro Lurö , Honorio Luque och Laferrère Gregory , bett regeringen i provinsen Buenos Aires godkänd provning av vattnet och kartläggning för att skapa en stad vid km 24,300 av dåvarande Railway Buenos Aires, nuvarande TMB, som visas i fil 320, bokstaven L 1911, meddelar att det har funnits "... för tillstånd att grunda en stad i landet i kommunen La Matanza, ... ca 24,300 km station järnvägen från Buenos Aires ... " och hävdar att "... vi avser att ge folket namnet Gregorius av Laferrere , att en viss avdelning, om den föreslagna järnvägsstationen omger stationen ... ".

Urbanisationen projektet gjordes av inspektören herr JA Carvalho , och den 13 maj provinsiella verkställande beslutar att godkänna de framlagda planerna, godkännande är godkänd av guvernören för provinsen Buenos Aires, José Inocencio Arias och minister för offentliga arbeten i provinsen, Tomas Sojo . 1912, det företag som bildats genom Lurö, Luque och Laferrere, stad började bygga på mark som köpts från Don Adolfo Schickedant var det 200 hektar som hade tillhört Don Pablo Bangurria . I februari månad tecknade vi kontraktet för byggandet av 100 villor som ligger till grund för utbildning av nya människor, i detta projekt är inklusive el, gas, vatten och telefon. Dessa byggnader kommer att, såsom anges i posten ovan, på "... två tomter separeras från varandra med hjälp av General Railway Company i provinsen Buenos Aires, den del som vetter mot väg nr ... gatan av NE Juan Estrogamon även angränsande gata i mitten med Society of Buenos Aires Tranwais och Adolfo Schickedant fältet och spår och en för vägsektorn, genom gata med Estrogamon, Company Tranwais, Schickedant och järnväg ...". År 1913 redan är helt byggt 20 hus, som säljs på offentlig auktion.

Den 12 mars 1913, järnvägen kräver namnet på Laferrere att stoppa filial 24,300 Buenos Aires - Gonzalez Catan. På grund av ekonomiska faktorer som orsakats av första världskriget , tillsammans med döden av en av dess grundare, utvecklingen av staden slutar och staden är nästan glömd. År 1922 öppnar den första skolan (Justo José de Urquiza), nr 19 hos den part på 1923 inrättande av den första polisstationen där de spelar en korpral och en servicetekniker. Så 1930, staden kunde vi ses följande egenskaper: vattnet var bara 1,35 m djup, antalet nötkreatur fördelade sig enligt följande, 8000 nötkreatur, 300 får, 75 svin och 200 ston, i detta tid befolkningen ökade till 600 invånare.

1949, företaget Perales gjorde den första auktionen av mark, två år efter att placera grundstenen till kyrkan, och hittills var förrättade mässan i skolans lokaler, uppskattas det att vid den tidpunkten kommer till staden ca 100 nya invånare per dag ägare. Fyra år senare företaget Rocco Valenti utför, en auktion av 2500 partier, varav 80% säljs i mindre än ett år. Den första dagen i juli 1956, kommer till stan, den första kyrkoherde, Leonardo López Benjamin maj , självständighetsdagen samma år grundade han sociala och kulturella Club Deportivo Laferrere . Det är under detta årtionde att det finns en snabb utveckling av staden. Utvecklingen går långsamt men stadigt, vilket leder till förklaras en stad i 1973.

Utveckling av gränserna för vår stad: År 1913 gränserna finns i filen Nej 320 bokstaven L, 1911, ovannämnda, endast 1936, genom förordning nr 385, som undertecknades av MedOne, Catello, Planisi och Don Augustinus D'Elia ta det första rättsliga gränserna för det lokala området och är följande: "Den urbana Laferrere människor radio kommer omfattas av gatorna: Pellegrini, Guido Spano, Estanislao del Campo y Camino på Gonzalez Catan ... " , i 1955 1752 förordningen sätter gränser som följer ... "... j) Laferrere begränsas av Carlos Casares, Ciudad Evita , Slaughter River , Pedro Calderón de la Barca, Felipe Llavallol, Estanislao del Campo, del av området ... " .

Inga kommentarer: