Ostrava är den tredje största staden i Tjeckien och den näst största tätort efter Prag. Beläget nära den polska gränsen, det är också administrativt centrum i Mähren-Schlesien Region och kommun med utökad kompetens .
Ostrava var kandidat till titeln Europeisk kulturhuvudstad 2015. Ostrava ligger vid sammanflödet av Ostravice , Oder , Lucina och Opava floder. Dess historia och tillväxt har i stor utsträckning påverkats av exploatering och vidare användning av den höga kvaliteten svart kol avlagringar upptäcktes på orten, vilket ger staden en blick av en industristad och ett smeknamn av "stål hjärtat av republik" ( tjeckiska : ocelové srdce republiky ) under kommunisttiden i Tjeckoslovakien . Många av de tunga industrin företag läggs ned eller omvandlas.
Ostrava var en viktig korsningen av förhistoriska handelsvägar, nämligen Amber Road . Arkeologiska fynd har visat att området runt Ostrava varit permanent har bebott för 25.000 år. Omkring 23.000 BC, Venus av Petřkovice ( Petřkovická venuše på tjeckiska) från Petřkovice i Ostrava, Tjeckien, gjordes. Det är nu i arkeologiska institutet, Brno. På 13-talet, Ostravice flod markerade gränsen mellan schlesiska hertigdömet Opole och mars i Mähren under Bohemian överhöghet. Två bosättningarna uppstod på båda sidor om floden: Slezská Ostrava (schlesiska Ostrava) nämndes första gången 1229, Moravská Ostrava (Mähren Ostrava) i 1267, fick den stadsprivilegier i 1279. Den Piast Dukes of Opole i 1297 byggdes en fästning på sin sida av floden. Båda delarna var till stor del avgöras av tyskar under den Ostsiedlung .
Fram till slutet av 18th century, Ostrava var Moravská en liten landsortsstad med en befolkning runt tusen invånare som bedriver hantverk. 1763, stora fyndigheter av svart kol upptäcktes, vilket ledde till en industriell högkonjunktur och en flod av nya invandrare i de följande århundradena. Under 19th century, mitt torn har flera upp i och runt staden och de första stål- verk etablerades i Vítkovice , som förvärvades av Salomon Mayer von Rothschild 1843. Industriell tillväxt har möjliggjorts genom fullbordandet av Kaiser-Ferdinands-Nordbahn från Wien 1847. 20-talet såg ytterligare industriell expansion av staden tillsammans med en befolkningsökning och kvaliteten på medborgartjänster och kultur. Men under andra världskriget , Ostrava - som en viktig källa av stål till vapenindustrin - drabbats av flera massiva bombningar som orsakade omfattande skador på staden.
Eftersom sammetsrevolutionen 1989, har staden genomgått stora förändringar. En grundlig omstrukturering av industrin sker - kolbrytning i området av staden stoppades 1994 och en stor del av Vítkovice järnbruk nära stadens centrum stängdes 1998. Båda åtgärderna förbättrat miljön dramatiskt, även om Arcelor Mittal anläggningen (ex-Nova Hut) fortsätter att kraftigt förorena Radvanice stadsdelen och dess omgivningar, vilket resulterar i en av de högsta koncentrationerna av PM10 damm i Europa.
Ostrava var en viktig korsningen av förhistoriska handelsvägar, nämligen Amber Road . Arkeologiska fynd har visat att området runt Ostrava varit permanent har bebott för 25.000 år. Omkring 23.000 BC, Venus av Petřkovice ( Petřkovická venuše på tjeckiska) från Petřkovice i Ostrava, Tjeckien, gjordes. Det är nu i arkeologiska institutet, Brno. På 13-talet, Ostravice flod markerade gränsen mellan schlesiska hertigdömet Opole och mars i Mähren under Bohemian överhöghet. Två bosättningarna uppstod på båda sidor om floden: Slezská Ostrava (schlesiska Ostrava) nämndes första gången 1229, Moravská Ostrava (Mähren Ostrava) i 1267, fick den stadsprivilegier i 1279. Den Piast Dukes of Opole i 1297 byggdes en fästning på sin sida av floden. Båda delarna var till stor del avgöras av tyskar under den Ostsiedlung .
Fram till slutet av 18th century, Ostrava var Moravská en liten landsortsstad med en befolkning runt tusen invånare som bedriver hantverk. 1763, stora fyndigheter av svart kol upptäcktes, vilket ledde till en industriell högkonjunktur och en flod av nya invandrare i de följande århundradena. Under 19th century, mitt torn har flera upp i och runt staden och de första stål- verk etablerades i Vítkovice , som förvärvades av Salomon Mayer von Rothschild 1843. Industriell tillväxt har möjliggjorts genom fullbordandet av Kaiser-Ferdinands-Nordbahn från Wien 1847. 20-talet såg ytterligare industriell expansion av staden tillsammans med en befolkningsökning och kvaliteten på medborgartjänster och kultur. Men under andra världskriget , Ostrava - som en viktig källa av stål till vapenindustrin - drabbats av flera massiva bombningar som orsakade omfattande skador på staden.
Eftersom sammetsrevolutionen 1989, har staden genomgått stora förändringar. En grundlig omstrukturering av industrin sker - kolbrytning i området av staden stoppades 1994 och en stor del av Vítkovice järnbruk nära stadens centrum stängdes 1998. Båda åtgärderna förbättrat miljön dramatiskt, även om Arcelor Mittal anläggningen (ex-Nova Hut) fortsätter att kraftigt förorena Radvanice stadsdelen och dess omgivningar, vilket resulterar i en av de högsta koncentrationerna av PM10 damm i Europa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar