Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

söndag 21 juni 2009

Stenungsund förr och nu.

Få orter i vårt land har genomgått en sådan förändring som det lilla samhället Stenungsund, ca 5 mil norr om Göteborg utmed den bohuslänska kusten.
Stenungsunds historia skiljer sig på många sätt från vad som är vanligt på Västkusten.Visst fanns det fiskare här redan för flera tusen år sedan, men fisket blev aldrig en huvudnäring. Jägare och fiskare blev så småningom bofasta. Havet, skogarna och jorden födde sina nybyggare. Landskapet är fullt av gånggrifter, hällkistor, rösen och hällristningar, som påminner om livet här under gången tid.
Så kom de stora sillperioderna under 17- och 1800-talet. Havet kokade av sill och människorna gick man ur huse för att ta vara på rikedomarna. I land tog sillsalterier och trankokerier hand om fångsterna. Men säg den glädje som varar. Sillen försvann och jordbruket blev huvudnäring. Under långa dagsverken kämpade människorna för att få ihop till livets nödtorft. Samtidigt växte Stenungsund fram som en viktig handelsplats, tack vare det fina läget vid det smala sundet mellan fastlandet och Stenungsön. Förbindelserna utmed den bohuslänska kusten upprätthölls nämligen till långt in på 1900-talet i huvudsak via sjövägen.


Gammal badort Välbärgade stadsbor - mest göteborgare - hade redan på 1800-talet börjat bygga stora sommarvillor på Stenungsön. Där hade man möjlighet att få en egen brygga med badhus. I samband med att Bohusbanan öppnades för trafik 1907 kom Stenungsunds vackra läge och den tilltalande naturen att uppmärksammas ännu mer. Så småningom utvecklades ett rikt badortsliv enligt den tidens maner. Den genuina badortsepoken gick i graven under 1940-talet, men genom bättre kommunikationer och ökat välstånd fick fler stadsbor möjligheter att skaffa sig fritidshus. Stenungsund med sina natursköna omgivningar visade sig attrahera även dessa grupper av sommargäster och i området finns det nu tusentals sommarstugor. Stenungsunds samhälle kom allt mer att utvecklas till ett handelscentrum för både landsbygden runt omkring och den växande befolkningen. Stenungsunds betydelse som kommersiellt centrum kom ytterligare att framhävas i samband med att broarna, som sammanbinder öarna Tjörn och Orust med fastlandet, togs i bruk år 1960. För hela Tjörn och en stor del av Orust befolkning, och naturligtvis även för sommarbefolkningen, blev Stenungsund den naturliga centralorten. Det första steget mot en industriell utveckling togs år 1944 då Svenska Bandfabriken etablerade sig i Stenungsund. Betydligt mer revolutionerande förändringar skulle följa. Den stora utvecklingen började år 1954. Det året beslöt nämligen Statens Vattenfallsverk att placera ett stort ångkraftverk i Stenungsund. Projektet väckte eko över hela landet därför att det rörde sig om en sensationellt stor investering. Att Stenungsund kom att få anläggningen i konkurrens med ett tiotal andra kommuner var bland annat det utmärkta kommunikationsläget - både lands- och sjövägen. Kraftverket påbörjades 1956 och var klart 1969. Genom att en kraftleverantör nu fanns i Stenungsund, en stor hamn samt tillgång till lämplig obebyggd mark var förutsättningarna för lokalisering av ytterligare storindustrier mycket goda. Det dröjde heller inte länge förrän intressenterna anmälde sig. Mo- och Domsjö hyste planer på att förlägga en del av sin produktion av kemiska produkter till Stenungsund och under år 1958 köpte företaget mark. I november 1960 tecknade de två svenska industrierna Mo- och Domsjö AB och Stockholms Superfosfat Fabriker AB avtal med Svenska Esso AB om att i Stenungsund uppföra anläggningar för vidare bearbetning av etengas. En av basråvarorna som framställs vid krackning skulle produceras i Essos anläggning. I juli månad 1963 togs landets, och Nordens, första krackningsanläggning i drift, nämligen den i Stenungsund. Sverige hade därmed debuterat på den petrokemiska scenen. Sedan har de petrokemiska företagen successivt byggts ut och utvecklats.

Inga kommentarer: