59 minuter Göteborg-Stockholm!
75 minuter Köpenhamn-Stockholm!
1. Om Sverige i alla fall måste byta ut X2000 och bygga helt nya höghastighetsbanor genom det mesta av Sydsverige - varför då inte bygga magnettåg? Varför skall vi vara sist med det gamla, när vi kan vara först med det nya?
1. Om Sverige i alla fall måste byta ut X2000 och bygga helt nya höghastighetsbanor genom det mesta av Sydsverige - varför då inte bygga magnettåg? Varför skall vi vara sist med det gamla, när vi kan vara först med det nya?
För samma kostnad, som det kostar att bygga banor för hjuldrivna höghastighetståg, som kan gå 350 km i timmen, kan Sverige bygga banor för magnetsvävartåg, som kan gå 550 km i timmen. Det enda som fattas för att förbinda Stockholm, Göteborg och Malmö med ett magnettågsnät, är att vi bygger de korta bitarna Södertälje-Stockholm, Norrköping-Mjölby samt Helsingborg-Malmö. Resten skall i alla fall byggas nytt.
Vad det betyder är att restiden Stockholm-Göteborg blir 59 minuter i stället för det dubbla. Restiden från Stockholm till Malmö blir 75 minuter, och via en tunnel Helsingborg-Helsingör kommer man lika snabbt till Köpenhamn. Byggs dessutom först Göteborg-Oslo och sedan Stockholm-Oslo görs Skandinaviens huvudstäder till en region, ungefär som en storstad hålls samman av ett tunnelbanenät. De enorma effekter vi ser av Öresundsbron, ifråga om att göra Köpenhamn och Malmö till en gemensam storstadsregion, skulle vi kunna se för storstäderna Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn och Oslo med ett magnetsvävartågsystem.
Skandinaviens storstadsregioner skulle vävas ihop till en sammanhängande väv och det ökade befolkningsunderlaget göra helt nya specialiseringar och verksamheter möjliga. Det gäller inte bara på det produktionstekniska området utan också för arbete, forskning, utbildning, hälsovård och kultur.
2. Med den nya bron över Fehmarn bält skulle det med magnettåg ta ytterligare 40 minuter från Köpenhamn till Hamburg och 65 minuter till Berlin. Sverige och Norge skulle få närmare till kontinenten än Danmark har i dag.
En sådan transportled genom Sverige skulle också, genom en tunnel till Åland och Finland, även bli en huvudled för hela Västeuropa till Helsingfors och S:t Petersburgområdet, men också en viktig sidoväg för att nå hela Ryssland med dess planerade länkar till industriområdena i norra Kina, Sydkorea och Japan. Ser man sträckorna på en jordglob ser man också att den planerade tunneln under Berings sund från Sibirien till Alaska och USA kommer att göra transportleden genom Skandinavien till en genväg till enorma affärsmöjligheter i Nord- och Sydamerika.
3. Det nu befintliga höghastighetsnätet i Europa har inte på allvar lyckats ta över godstransporterna från vägarna. Med magnetsvävartågets revolutionerande nya teknik blir tåget både snabbare, lättare och billigare att använda och därmed en allvarlig konkurrent till bilen. Det kan också ersätta lastbilstrafiken ifråga om den typ av lättare godstransporter som även flygplan kan ta. Magnetsvävartågets höga hastighet betyder samtidigt en nästan obegränsad kapacitet, som räcker långt in framtiden.
4. Den som är tidigt ute med den nya tekniken får jobben. I Kina kunde ingenjörerna ta ut 14 nya patent för hur magnettågsbanan kan byggas. Magnetsvävartåget är utprovat i Tyskland och den senaste modellen av Transrapid har nummer 09. Det betyder att det är ett fungerande system som kan tas i bruk genast.
I Shanghai byggdes 30 km på 22 månader från beslut. Utan att ta till ett kinesiskt tempo skulle även Sverige kunna ha den första magnetbanan klar 2020 på de 200 km mellan Stockholm och Linköping, minst lika snabbt som för höghastighetståg på hjul.
Samtidigt kommer det att behövas många nya tillämpningar som måste nyutvecklas, inte minst för automatiken i godshanteringen eftersom tågen hittills mest utformats för persontrafik. Varje patent betyder att man kommer med i den fortsatta utbyggnaden av magnetsvävartågen i världen.
Det är fördelen med att vara först med det nya, i stället för sist med det gamla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar