Jämjöslätt station som stavades Jemjöslätt fram till 1916 blev den största stationen utmed linjen Karlskrona Torsås. Järnvägen kom i en ganska slät terräng från Vallby och gick över den uppbyggda banken vid Ådalen med en bro över Åby ån. Då bron byggdes byggde man den en bit från ån och när bron var klar så grävde man en ny fåra under bron. Både banken och bron finns kvar idag. Efter Jämjöslätt gick banan i en sväng mot Skogsbacke hållplats för att sedan svänga tillbaka varför den gör en konstig krök. Här fanns linjens största stigning mellan Gullberna och Torsås. Stationen byggs ut efterhand och ett nytt rundspår med 138 meters längd byggs 1901 och året efter uppförs ett mindre lokomotivstall. 1914 flyttas magasinet till lämpligare plats och både magasin och stationernas ekonomihus byggs till. Likaså ommålas det inomhus. Luxlampor installeras. 1920 får stationshuset får tak av tegel och elektrisk belysning installeras och 1923 har ny vattentagningspost för loken anordnats. 1936 ladas elnätet om och vissa delar av ledningsnätet grävdes ned.
Måndag 14 januari
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar