Transrapid är ett tyskt höghastighets monorail tåg som använder magnetisk levitation utvecklat av ett konsortium under ledning av Siemens AG och ThyssenKrupp AG. Systemet är baserat på ett patent från 1934, planering för det första Transrapidsystemet började 1969. En provbana för systemet i Emsland, Tyskland, färdigställdes 1987. År 1991 var systemet tekniskt redo för användning och godkändes av Deutsche Bundesbahn i samarbete med välrenommerade universitet.
Dess nuvarande tillämpning-färdiga versionen, Transrapid 09, är konstruerad för 505 km/h marschfart och ger acceleration och retardation på approximativt 1 m/s2.
År 2004 färdigställdes den första kommersiella tillämpningen. Shanghai Maglev Train ansluter tunnelbanenätet 30.5 km till Shanghai Pudong International Airport. Transrapids system har ännu inte tagits i bruk på en långväga intercity linje men en anslutning till Hangzhou börjar byggas 2010 och är klar 2014.
Transrapid teknik är dyrare per mil att bygga än konventionella tåg system, jämförbar eller billigare än höghastighetsbanor men använder mindre energi under drift, och har betydligt lägre underhållskostnader. Höghastighetssystemet maglev har inga hjul, axlar, växellådor, eller strömavtagare. Tågen rullar inte, utan svävar med attraktiv magnetisk kraft mellan två linjära kedjor av elektromagnetiska spolar - en sida i fordonet, den andra på banan - som fungerar som en magnetisk dipol. Elektroniska system för att mäta avstånd på 100KHz frekvens garanterar att det fria utrymmet mellan spolar monterade på undersidan av banan och den magnetiska delen av fordonet som omsluter banans kanter förblir konstant (nominellt 10 mm). När fordonet är leviterat är det cirka 15 centimeters utrymme mellan banans yta och tåget. Transrapid kräver mindre ström för att sväva än den behöver för att köra sitt luftkonditioneringssystem. Levitationssystemet och alla elektronik ombord får ström från Harmonisk oscillatorer av magnetfält från spårets linjära stator (dessa svängningar är parasiter inte kan användas för framdrivning) vid hastigheter över 80 km /h, men vid lägre hastighet erhålls ström genom fysiska anslutningarna till banan upp till version TR08, ny strömöverföringhar utvecklats för TR09 så att tågsätten inte längre behöver fysisk kontakt i alla hastigheter. I händelse av strömavbrott i spårets framdrivningssystem, kan Transrapids tåg använda backup batterier ombord för att driva levitationssystemet.
Måndag 14 januari
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar