Barreiro är en portugisisk stad och kommun i Setúbal-distriktet med en total yta på 34 km² och en befolkning på 79 011 invånare. Kommunen består av åtta församlingar. Barreiro är förutom en industristad och en förort till Lissabon även startpunkt för järnvägen från Lissabon till Algarve.
Barreiro återbefolkades efter återerövringen från morerna, under beskydd av Santiago-orden . Byn var till att börja med hem för fiskare och jordbrukare, men i samband med sjöresorna till Afrika, Brasilien och Ostindien startade man tillverkning av skeppsskorpor. Under andra halvan av 1800-talet växte en industri fram i samband med att järnvägen söderut byggdes.
I samband med att den portugisiska regeringen fattade beslut om att bygga en ny flygplats, Alcochete, söder om floden Tejo, så fattade man också ett preliminärt beslut om att bygga en ny bro över floden mellan Chelas i Lissabon och Barreiro. Det föreslås bli en bil och järnvägsbro.
Den portugisiska staden Barry kom från en "dålig" eller byn riverside nyinsatta efter erövringen, under ledning av riddarna av beställa av Santiago da Espada . Socken Santa Cruz Barreiro går tillbaka till århundraden XIII - XIV , och var priset beställa av Santiago da Espada.
Dess invånare var engagerade i aktiviteter för att fiske och utvinning av salt . Mark fiskare och människor i området tog fördolda liv, trots att hon hade upphöjts till byn i 1521 . I mynningen av floden Tejo i Barreiro in i Rio Coina fann sig Zebro dalen , där en gång stod de torkar som gjorde kakor som levererat fartyg som kom från Lissabon, på väg till Indien och Brasilien .
På båda stränderna av bäckar rann kvarnar av tidvattnet som gjorde mjöl för kakor. Den lador , kvarnar och torkar överlevde fram till artonhundratalet . Kommun Barreiro, ska fasas ut av Lavradio den 24 oktober i 1855 , gick i deras område församlingar i Palhais och Barreiro .
Utvecklingen av Barreiro började i 1861 med utnyttjande av järnvägen till Vendas Novas (57 km) och upp till Setubal (13 km). Sin expansion till det, dock från 1906, med priser till en grupp industrialister i vägen-of-järn-och-syd-sydöst, mellan den första och Försäljning Nya Barreiro. Med framväxten av detta transportsätt, skulle detta leda till en historisk process, som skulle bli avgörande inte bara för länet och landet. Genomförandet av branscher som unionen Manufacturing Company (CUF), sedan 1898 under ledning av dynamiska och driftiga affärsman som var Alfredo da Silva .
Sedan dess har Barry skulle bli en "modern industristad och fungerar", helt omvandla den tidigare delen av byn, både sociala, ekonomiska och urbanism är Barreiro förvandlad. Den urbana växa bortom gränserna för sina län, till den närliggande Rawalpindi . Spåren av detta förflutna är fortfarande ett kännetecken för staden, genom workshops av CP , arbetarnas kvarter, och särskilt den fortfarande aktuella industriföretag Quimiparque (nuvarande namn och före detta CUF Quimigal ) .
Barreiro uppsteg till titeln av staden på 28 Juni av 1984 .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar