Pagani Automobili SpA är en italiensk tillverkare av sportbilar och kolfiber . Företaget grundades 1992 av Horacio Pagani , och är baserat i San Cesario sul Panaro , nära Modena, Italien .
Horacio Pagani som tidigare lyckats Lamborghini är kompositer, som grundades Pagani Composite Research 1988. Det nya företaget arbetat med Lamborghini på flera projekt, bland annat restyling av 25-årsjubileum Countach , den P140 designkoncept, och Diablo . I slutet av 1980-talet började Pagani designa sin egen bil, då kallad "C8 Project". Pagani planerade att byta namn på C8 den "Fangio F1" för att hedra den femfaldiga Formula One mästaren Juan Manuel Fangio .
År 1991 Pagani etablerade Modena Design för att möta den ökande efterfrågan på hans design, konstruktion och utveckling av prototyper tjänster. År 1992 började han bygga en Fangio F1 prototyp, och 1993, bil var som provats i den Dallara vindtunneln med positivt resultat. År 1994 Mercedes-Benz gick med på att leverera Pagani med V12-motorer.
Den slutliga Bilen fick namnet Zonda C12 , den Fangio F1 namn ströks av respekt för Fangio, som dog 1995. Det var först presenterades på 1999 Geneva Motor Show .
År 2005 meddelade Pagani att man planerade att tredubbla sin tillverkning inom de närmaste tre åren, och att föra in den amerikanska marknaden under 2007.
På 26 juli 2010 Pagani hävdade ett nytt rekord för produktion baserad bilar med Pagani Zonda R och slutföra Nürburgring i 06:47, slå Ferrari 599XX.
Även om det är ett oberoende företag har Pagani ett samarbete med Daimler AG , framför allt med Mercedes AMG arm. Detta beror delvis på det faktum att Fangio hade föreslagit att Pagani synsätt Mercedes. Den Zonda har använt allt mer avancerade versioner av M120 V12, den ursprungliga versionen fördrivna 6.0L, men nuvarande zondas använda en 7.3L motor. Pagani har också medverkat i utvecklingen av Chrysler ME Four-Twelve . Den M158 motor för Pagani Huayra delas med Mercedes-Benz SL65 AMG Black Series , men Pagani har beställt Mercedes-Benz att minska turbo eftersläpning och förbättra, vilket ger mer avgaser nya rubriker, kolvar, insugningsrör och turbos.
Pagani första modell, Zonda , drivs med mittmonterade V-12 DOHC motorer tillverkade av Mercedes-Benz är AMG division. Bilens design är inspirerad av stridsflygplan och den berömda Sauber-Mercedes Silver Arrow Grupp C bilar, och har flera unika designelement, inklusive dess cirkulär fyra rörsavgassystem.
Den Zonda produktionskörning kommer att avslutas med tio spår-bara Zonda R-modeller.
Zonda
C12 6,0 L (5.987 cc)
C12 S 7,0 L (7010 cc)
C12 S 7,3 L (7.291 cc)
C12 S Roadster
C12 S Monza
Pagani Zonda GR (racerbil)
Zonda F
Pagani Zonda Roadster F
Zonda R Clubsport.
Zonda Cinques
Pagani meddelade en bil som heter "Zonda Cinque" som infördes som en 2009 års modell. Cinque är baserad på Zonda, men kommer att innehålla en ny 678 hästkrafter Mercedes-Benz V12, aktiv aerodynamik och en nyutvecklad "kol-titan fiber", som är starkare och lättare än vanliga kolfiber . Endast 5 producerades, alla av dessa var redan tingad.
Pagani meddelade i juli 2009 att de också kommer att producera en Zonda Cinque Roadster, varav endast fem kommer att produceras. Den Roadster använder samma Mercedes-Benz V12-motor som i Coupe versionen, men har gjorts lättare och starkare för att hålla bilen strukturellt stela.
Zonda Tricolore
Pagani har också meddelat att bygget av mycket exklusiva Zonda Tricolore på 2010 Geneva Motor Show. Med siffror begränsad till bara en, detta 1,3 miljoner euro - före skatt - Bilen är en hyllning till 50-årsdagen av den italienska flottan Aerobatic.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar