Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

lördag 3 april 2010

E4 ger 1 000 jobb ?

Om ett år drar E4-bygget i gång på allvar. Framåt sommaren 2011 ska man vara uppe i full fart, då ska cirka 1 000 personer jobba med bygget av vägen, broarna och de stora trafikplatserna. Att byggstarten av E4 i Skönsberg dröjer till början av nästa år var ett bakslag för branschen. Men några andra delprojekt drar igång i år. I brist på andra större projekt så är det nya E4 som byggbranschen i Sundsvall väntar på, framför allt på anläggningssidan.
Nya E4 kommer att bli ett lyft för hela stan,


* I juni påbörjas rivningen av SCA:s gamla forskningslabb och det är ett relativt stort uppdrag som kommer att pågå under sommaren. Uppdraget är nu ute på anbud.
* I Skönsmon krävs en del markarbeten i samband den trafikomläggning som ska ske när man flyttar nuvarande E4. Det arbetet påbörjas i månadsskiftet augusti/september.
* I september börjar också, försenat rivningen av en handfull fastigheter i Skönsberg, vid brofästet. Hus där i dag bland annat Lofoto, Ramirent och tidigare Swedol höll till. En del av företagen har inte hittat nya lokaler ännu, men Magnus Lundberg hoppas att rivningen ska vara helt klar till årsskiftet.
I början av nästa år är de så dags att påbörja det uppskjutna arbetet i Skönsberg med att flytta över trafik till Trafikgatan och sedan sänka motorvägen. Samtidigt påbörjas arbetet med den nya stora trafikplatsen i Skönsmon. I mars, eller troligare april, börjar sedan de två stora delprojekten: bron över fjärden och den 17 km långa sträckan Skönsmons kyrka–Myre, där också 24 broar ingår, bland annat den över Ljungan.
– Nästa sommar kommer 500 personer att vara direkt sysselsatta i projekten. Till det kommer sysselsättningen för alla leverantörer, tillverkare av räcken, skyltar och annat, samt servicenäringen som ska se till att maskinerna fungerar. Totalt tror vi att det blir cirka 1 000 personer.

Inga kommentarer: