Avslappningsmusik...

Varg

Varg eller ulv (Canis lupus) är ett rovdjur med spridning över en stor del av världen. Vargen är den största av de 35 vilda arter av hunddjur som finns och dessutom stamfader till hunden. En fullvuxen varg väger 30 till 50 kg.[3] På grund av vargens stora utbredningsområde finns stora skillnader i djurets storlek. De största vargar som förekommer i skogsområden i Alaska, Kanada och Östeuropa är ungefär 160 centimeter långa och vid skuldran 80 centimeter höga. En ca 50 centimeter lång svans tillkommer. Deras vikt kan gå upp till 80 kilogram. De minsta vargarna lever på arabiska halvön och i närliggande regioner. Deras längd ligger vid 80 centimeter och vikten vid 20 kilogram. Svansen är ungefär 30 centimeter lång. Honor är mellan 3 och 12 procent mindre än hannar och har 20 till 25 procent lägre kroppsvikt. Pälsens färg är mycket variabel. Det finns vita, krämfärgade, rödaktiga, gulaktiga, gråa och svarta individer. I tempererade områden av Europa och Asien är de huvudsakligen gråaktiga och i arktiska regioner mest svarta eller vita. Undersidan är blek eller ljust vit. Ofta är vargarnas rygg mörkare än deras svans, buk, öron och nos. Det är mycket svårt att skilja vargspår från spår av hundar. Ofta krävs det att man följer spåret en längre sträcka (gärna flera km) för att man ska kunna vara någorlunda säker på att det är varg och inte en lös hund man spårar. Vid spårning på snö lämnar stora hanvargar en spårstämpel på 10-12 cm exklusive klor. Få hundar har så stora tassar. Nordeuropeiska vargar har dessutom en steglängd på minst 140 cm på hårt, plant underlag i trav, vilket sällan matchas av hundar. Det finns emellertid vargar med små tassar, och en normal varghonas tassar är faktiskt inte större än en grå- eller jämthunds. Vargspåren går ofta rakt (målmedvetet) medan tama hundar brukar springa kors och tvärs. Detta beteende gäller dock inte alltid, eftersom vargen också kan göra oregelbundna lovar, och hundar kan dessutom vara målmedvetna. Rimligen torde förvildade hundar med tiden bli mer "lugna" (mindre lekfulla) i beteendet och därmed svårare att skilja från varg på spår. När vargar går i flock i djup snö, går de ofta "fot i fot". De sätter då ner tassarna i varandras spår, så att det ser ut som att det endast gått ett djur i spåret. Spårar man en längre sträcka kommer man förr eller senare till något ställe där de delar på sig. En sådan spårlöpa lämnar inte tama hundar. Till spårtecknen räknas också spillning och urinmarkeringar. En varg äter inte samma slags mat som en hund nuförtiden. Den livnär sig på kött och ben. Spillningen skiljer sig således från hundens, som oftast blir utfodrad med pellets som är utblandade med vegetariskt innehåll. När vargen ätit mycket ben, blir avföringen helt vit. Urinmarkeringar av varg ser likadana ut som hundens. Men det finns en stor skillnad i alla fall. Hos vargen är det endast alfaparet som har rätt att lyfta på benet när de urinerar. De andra flockmedlemmarna (även hannarna) hukar sig ner och urinerar som hundtikar. Under högvintern, när honan löper, kan man finna spår av blod i urinmarkeringarna, då vet man att det är varg som varit framme (hundtikar urinerar hukande). roza_hrefReplace("48052134d6e8f96f8771707b4e245f37"); // -->

onsdag 19 maj 2010

Bygg en lådbil.

Följ vår guide och gör gatorna osäkra med ett vrålåk till lådbil! ... Eller överlåt det åt barnen...


Så här gör du:
1. Rita och klipp ut en dubbelvikt mall till själva bottendelen av lådbilen. Såga ut en skiva i formplywood genom att använda denna mall.
2. Rita upp en mall till sidoväggarna och såga ut två skivor efter denna mall.
3. Skruva fast hörnlisten längst med kanterna på bottendelen. Böj listen allt eftersom så den följer den böjda kanten.
4. Skruva fast bägge sidodelarna på varsin sida av bottendelen. Skruva denna i listen som skruvades fast i punkt 3.
5. Såga till en del som passar över hela motorhuven. Dela denna på hälften och skruva fast den översta delen genom samma princip som med sidodelarna. Den nedre skall användas som öppningsbar motorhuv.
6. Mät och såga ut en bak- och framdel i formplywooden och skruva fast dessa enligt samma princip.
7. Såga ut två lika långa reglar som skall användas till hjulupphängningen. Dessa kan sticka ut från själva lådbilskroppen enligt eget tycke och smak. Skruva sedan fast dessa i lådbilskroppen ovanifrån. Var noggrann med att de hamnar rakt och att lika mycket sticker ut på sidorna.
8. Popnita ihop åtta stycken byggvinklar två och två. Mät ut mitten av den nitade sidan och borra ett hål i samma diameter som hjulaxeln. Gör likadant på alla fyra fästen.
9. På två av dessa fästen popnita fast en rak spikplatta på ovansidan. På denna kopplas sedan styrningen in.
10. Skruva i ett hjul i varje fäste och var noggrann med att de hamnar rakt och i centrum av fästet.
11. Ta fram det hjulpar som inte har spikplattor på fästena och skruva fast dessa på reglarna där bak genom att använda flera skruvpunkter så hjulen inte kan röra på sig. Även här är det noga att hjulen sitter rakt.
12. Trä på det andra hjulparet på den främre regeln med spikplattorna pekandes bakåt i lådbilens riktning. Mät ut mitten och borra ett hål genom fästena och regeln. Trä en bult igenom och använd brickor så att hjulen kan svänga.
13. Skruva fast en regel mellan bottenplattan och den fasta motorhuven. Borra ett hål genom denna och trä igenom rattstången där. Skruva på en ratt på ovansidan och en spikplatta på nedansidan.
14. Mellan denna spikplatta och de två spikplattor på framhjulen skall två vantskruvar sitta. Borra hål genom sidan av lådbilen och skruva fast vantskruvarna i plattorna. Justera in dessa så hjulen står rakt fram när ratten står rakt.
15. Såga till en bromspedal utav valfritt material och fäst med ett gångjärn i bottenplattan så den går att vinkla frammåt.
16. Koppla in vajrarna i de två bakbromsarna och dra fram dessa genom sidoväggarna fram till bromspedalen och spänn dessa så att hjulen bromsas när pedalen trycks ner.
17. Skruva på den nedersta delen utav motorhuven med hjälp av två gångjärn. Sätt på två lås så att motorhuven kan spännas fast. Sätt eventuellt fast ett litet rep mellan luckan och sidoskivan så att luckan kan stå upp medan man mekar med styrningen.
18. Till sist - sätt in en stol att sitta på och skruva fast denna underifrån i ett läge som passar föraren.
Kör försiktigt!

1 kommentar:

Amadeus sa...

Hej! Snygg lådbil. Hur har du fixat styrningen med ratt? Har du några bilder? Kan du förklara i ord hur du har gjort både med styrning och broms?