Muscat (Arabiska: مسقط, Masqat) Är den kapital och största staden i Oman. Det är också säte för regeringen och den största staden i Guvernoratet av Muscat. Från och med 2008 var befolkningen i Muscat huvudstadsregionen 1.090.797. Huvudstadsregionen sträcker sig cirka 1500 km ² och omfattar sex wilayats. Känt sedan början av 1: a århundradet CE som en viktig handelshamn mellan väst och öst var Muscat styrdes av olika inhemska stammar och utländska makter som den Perserna och Portugisiska imperiet på olika punkter i sin historia. En regional militär makt i den 18: e talet, förlängdes Muscats inflytande när det gäller Östafrika och Zanzibar. Som en viktig hamn-stad i Gulf of Oman, Muscat lockade utländska hantverkare och nybyggare som perserna, de Balochis och Gujaratis. Eftersom himmelsfärd Ångfartyget bin Said som Sultan Oman 1970 har Muscat haft en snabb utveckling av infrastrukturen som har lett till framväxten av en vital ekonomi och ett multietniskt samhälle.
Den steniga Western Al Hajar Berg dominerar landskapet i Muscat. Staden ligger på Arabiska havet längs Gulf of Oman och är i närheten av den strategiska Sund i Hormuz. Låglänta vita byggnader typiska för de flesta av Muscats urbana landskapet, medan port-distriktet av Matrah, Med dess Corniche och hamnen utgör den nordöstra utkanten av staden. Muscat ekonomi domineras av handel, petroleum och kanaler. Bevis för kommunala aktiviteter i området runt Muscat går tillbaka till den 6: e årtusendet BCE i Ras al-Hamra, där begravningsplatser fiskare har hittats. Gravarna verkar vara välformade och ange förekomsten av begravningsritualer. Söder om Muscat, rester av Harappan keramik visar en viss grad av kontakt med Indusdalen Civilisation. Muscats uppmärksammade apostlar som en hamn erkändes så tidigt som den 1: a århundradet CE av Grekiska geografer Ptolemaios, Som hänvisade till det som Cryptus Portus (Den Dolda Port) Och genom Plinius den äldre, Som kallade det Amithoscuta.
Porten sjönk till en Sasanidiske invasionen i 3: e-talet e.Kr., enligt regeln om Shapur I. Medan konvertering till islam ägde rum under 7: e århundradet. Muscat betydelse som handelsplats, fortsatte att öka under de århundraden som följde, under påverkan av Azd dynasti, En lokal stam. Inrättandet av den första Imamate i det nionde århundradet CE var det första steg i konsolideringen av olika Oman tribal fraktionerna under parollen en Ibadi tillstånd. Fortsatte dock tribal skärmytslingar, vilket gör att Abbasiderna av Bagdad att erövra Oman. Abbasiderna ockuperade området fram till den 11: e talet, då de drevs ut av de lokala Yahmad stam. Makt över Oman över från Yahmad stam till Azdi Nabahinah klanen, under vars regel folket i kustnära hamnar som Muscat ökat välstånd tack vare sjöfarten och nära allianser med Indiska subkontinenten, Till priset av utanförskap för människorna i det inre av Oman. Den Portugisiska erövrare Afonso de Albuquerque angrep Muscat i juli 1507. En blodig strid uppstod mellan de portugisiska och styrkor lojala mot den persiska guvernören i staden. Efter nedgången i staden, massakrerade Albuquerque flesta övriga invånare - män, kvinnor och barn, varefter ockuperades staden och plundrade. Den portugisiska upprätthålls ett grepp om Muscat i över ett århundrade, trots utmaningar från Persien och ett bombardemang av staden vid Turks i 1546. Turkarna erövrade två gånger Muscat från den portugisiska i 1552 och 1581-1588. Valet av Nasir bin Murshid al-Yaribi som imamen i Oman i 1624 förändrat maktbalansen på nytt i regionen, från perserna och den portugisiska till lokala Omanis. Den 16 aug 1648 Imamen sänds en armé till Muscat, som fångade och revs de höga tornen på portugisiska och försvagar sitt grepp över staden. Beslutsamt, i 1650, en liten men bestämd kropp Imamens trupper attackerade hamnen på natten, vilket tvingar en eventuell portugisiska kapitulation den 23 januari, 1650. En civil krig, upprepat och intrång av den persiske kungen Nadir Shah i den 18: e talet destabiliserat regionen och ytterligare spända relationer mellan det inre och Muscat. Detta maktvakuum i Oman ledde till framväxten av Al Bu Said-dynastin har uttalat Oman sedan dess. Muscats marina och militära överlägsenhet var återupprättats i den 19: e talet av Said bin Sultan, Som fick kontroll över Zanzibar så småningom att flytta sin huvudstad till Stone Town, den antika kvartalet Zanzibar City, 1840. Det var efter hans död 1856, kontroll över Zanzibar förlorade när det blev en självständig sultanatet under hans sjätte son, Sayyid Majid bin Said Al-Busaid (1834/5-1870), medan den tredje sonen, Sayyid Thuwaini bin Said al-Said blev sultanen av Oman. Under andra hälften av 19. Århundradet, öden Al Bu Sa `id minskat och friktion med imamernas av interiören ny yta. Muscat och Matrah attackerades av stammar från insidan i 1895 och igen 1915. En preliminär vapenvila har förhandlats fram av British, Som gav interiören mer självständighet. Dock konflikter mellan olika stammar av interiören, och med sultanen av Muskat och Oman fortsatte under 1950-talet, och till slut eskalerade till Dhofar Rebellion (1962). Upproret tvingade sultanen Said bin Taimur att söka hjälp av britterna i ordning stävja den uppror från det inre. Den April 26, 1966 misslyckades mordförsöket på Said bin Taimur ledde till ytterligare isolering av Sultan, som flyttat sitt hemvist från Muscat till Salalah, Mitt i civil väpnad konflikt. Den 23 juli, 1970, Ångfartyget bin Said, Son till sultanen, iscensatte en oblodig statskupp i Salalah palats med hjälp av brittiska, och tog över som regent.
Med hjälp av den brittiska, Said Ångfartyget bin sätta stopp för den Dhofar upproret och sammanställd olika stammar territorier. Han döptes i landet den Oman (Som kallas Muscat och Oman hittills), i ett försök att få ett slut på det inre isolering från Muscat. Ångfartyget värvat tjänster som kan Omanis att fylla positioner i hans nya regering med utgångspunkt från sådana företag som Petroleum Development Oman (SUB). Nya ministerier för sociala tjänster såsom hälsovård och utbildning fastställdes. Byggandet av Mina Ångfartyget en ny hamn utformades ursprungligen av Sa `id bin Taimur, utvecklades under början av Ångfartyget" regeln. På samma sätt en ny internationell flygplats utvecklades i Muscats Seeb distrikt. Komplex av kontor, lager, omvandlas butiker och hem den gamla byn Ruwi i Matrah i ett affärsdistrikt. Det första femåriga utvecklingsplan i 1976 betonas utveckling av infrastrukturen i Muscat, som gav nya möjligheter för handel och turism på 1980-talet - 1990-talet, locka invandrare från hela regionen. Den 6 juni, 2007 Cyclone Gonu drabbade Muscat orsakade omfattande skador på egendom, infrastruktur och kommersiell verksamhet.
Måndag 14 januari
5 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar